هشدار فرانسه به جمهوری اسلامی: هر اقدام مغایر با برجام، تحریم‌های اروپا را در پی خواهد داشت

0
195

فرانسه به جمهوری اسلامی هشدار داد که هرگونه عملی که با توافق اتمی (برجام) مغایرت داشته باشد، مجازات‌های اروپا را همراه خواهد داشت. این هشدار در پی انتشار تصمیم جمهوری اسلامی در جهت “کاهش تعهدات خود از برجام” اعلام شده است.

اما روز – سه‌شنبه ٧ مه – مقامات فرانسوی به موضع‌گیری جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند. رویترز از قول منبعی در کاخ الیزه نقل کرد: “دلمان نمی‌خواهد که چهارشنبه تهران تصمیماتی را اعلام کند که نقض توافق هسته‌ای محسوب شود”.

این منبع می‌افزاید: “در آن صورت، ما ناچار خواهیم شد که برای اجرای مفاد همین توافق، تحریم‌های قبلی را از سر بگیریم. اما این چیزی نیست که ما می‌خواهیم و امیدواریم که جمهوری اسلامی دست به چنین انتخابی نزند؛ هنوز تردیدهایی در این مورد وجود دارد”.

البته خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند که “فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست”.

محمد جواد ظریف نیز به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفته است: “ما بارها اعلام کرده‌ایم که صبر جمهوری اسلامی اندازه دارد. ادامۀ حضور جمهوری اسلامی در برجام به منافع متقابل جمهوری اسلامی و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و اگر منافع ملی ما تامین شود و اتحادیه اروپا نیز به تعهداتش پایبند باشد، جمهوری اسلامی نیز به برجام متعهد خواهد ماند”.

ظریف در عین حال اضافه کرد: “چنانچه اتحادیه اروپا نتواند به جمهوری اسلامی در زمینۀ مقابله با تحریم‌ها کمک کند، آنگاه ممکن است حضور  جمهوری اسلامی در برجام معنای واقعی خود را از دست بدهد. در این صورت ممکن است که جمهوری اسلامی محدودیت‌های پذیرفته در چارچوب برجام را مورد تجدید نظر قرار دهد”.