هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد موج سوم و چهارم کرونا

0
42

نبرد بی امان جهان با ویروس کرونا بیش از یک سال است که ادامه داشته و جامعه بشری را از نفس انداخته است. این ویروس تاکنون، دو موج را ثبت و بسیاری از کشورها را مجبور به تعطیلی و جلوگیری از سفر کرده است.

چنین به نظر می‌رسد که شیوع بیماری کووید 19 حتی در سال 2021 نیز متوقف نخواهد شد. سازمان جهانی بهداشت جمعه 5 مارس هشدار داد که در صورت عدم اجرای اقدامات پیشگیرانه ضروری، جهان ممکن است با موج سوم و چهارم همه گیری نیز روبرو شود.


از دست دادن تمرکز

مایک رایان مدیر فوریت‌های این سازمان، طی یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به خطر «از دست دادن کنترل» در مبارزه با کرونا، تأکید کرد، ظهور واکسن‌ها نباید کشورهای جهان را ترغیب کند تا تلاش برای مبارزه با همه گیری را کاهش دهند.

او گفت: «ما فکر می‌کردیم این وضعیت را پشت سر گذاشته‌ایم، اما چنین نیست … در صورت بی احتیاطی، کشورها به موج سوم یا حتی چهارم نیز کشانده خواهند ‌شد».

رایان با ابراز نگرانی از این که دولت ها (از جمله در برزیل ، که شاهد شمار زیاد مبتلایان و مرگ و میر است) و برخی شخصیت‌ها اعلام کردند که همه گیری کرونا پشت سر گذاشته شده، تأکید کرد اکنون زمان مناسبی برای کاستن از اقدامات در مقابله با «کووید -19» نیست.

از سوی دیگر تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، تأثیر روانشناختی همه گیری کرونا را حتی بیشتر از پیامدهای جنگ جهانی دوم دانست و تأکید کرد که این اثرات برای سال‌های متمادی، ادامه خواهد یافت.

جهان از ژانویه 2020 با بحران مزمن بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه است که از شهر ووهان چین آغاز شد و زیان‌های هنگفتی را در بسیاری از بخش‌های اقتصاد، به ویژه حمل و نقل، گردشگری و سرگرمی‌ها به‌بار آورد و فروپاشی بازارهای سهام جهانی و تسریع در کاهش بازارهای انرژی را به دنبال داشت.

العربیه نوشت؛ سازمان جهانی بهداشت در 11 مارس سال گذشته، کووید 19 را به عنوان یک همه گیری(پاندمی) طبقه‌بندی کرد که تاکنون بیش از 115 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا ساخته و نزدیک به 2.5 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است.