هشدار رئیس جمهوری فرانسه به جمهوری اسلامی درباره سفر فابیوس به تهران

0
170

در حالی که اعتراض مقامات و رسانه‌های محافظه‌کار ایرانی به سفر لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه به تهران، روز به روز افزایش می‌یابد، فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه، این سفر را آزمونی برای جمهوری اسلامی پس از توافق هسته‌ای دانست. هولاند شب گذشته گفت: «فابیوس یعنی فرانسه. ما شیوه‌ای را که ایران برای‌ استقبال از فابیوس به کار خواهد بست به عنوان رفتار ایران در برابر فرانسه ارزیابی می‌کنیم».

خبرگزاری فرانسه از پاریس تأکید کرده که اشاره آقای هولاند به حملاتی است که این روزها از سوی محافظه‌کاران ایران علیه وزیر امورخارجه فرانسه بابت موضع سرسختی که این کشور در مذاکرات هسته‌ای داشت انجام می‌گیرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین بار دیگر بر نقش ایران در برقراری صلح در خاورمیانه تأکید کرد و گفت: «ما منتظریم که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، ثابت کند که اکنون ایران می‌تواند مسیر حل بحران‌های منطقه به ویژه سوریه را تسهیل کند».

به گفته آقای هولاند، ایران باید کشوری باشد که راه حل‌هایی را از جمله برای بحران‌های لبنان، سوریه، یمن و بحرین به همراه داشته باشد.

رئیس جمهوری ایران همچنین خبر داد که در ماه‌های آینده به لبنان سفر خواهد کرد.

ایران اصلی‌ترین حامی گروه شبه نظامی حزب‌الله در لبنان و رژیم بشار اسد در سوریه است. همچنین ایران از شیعیان شورشی در بحرین و یمن حمایت می‌کند.