هشدار دیده‌بان حقوق بشر در مورد خطر کووید ۱۹ در زندان‌ها

0
179

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بیش از پیش زندانیان، زندانبان‌ها و همچنین خانواده‌های آنها را تهدید می‌کند. در سراسر جهان حدود ۱۱ میلیون نفر در زندان‌ به سر می‌برند.

کارشناسان تا کنون بارها در مورد خطر تبدیل شدن زندان‌ها به کانون شیوع ویروس جدید کرونا هشدار داده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارش‌های رسانه‌های جهان در مورد وضعیت زندان‌ها در دوران بحران کرونا را مورد بررسی قرار داده است. جمع‌بندی این گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود ۵۸۰ هزار زندانی در ۸۰ کشور جهان در راستای مقابله با پاندمی کرونا از بازداشتگاه‌ها آزاد شده‌اند.

این شمار اما تنها حدود ۵ درصد از کل زندانیان در سراسر جهان است. در حال حاضر شمار کل زندانیان در سراسر جهان حدود ۱۱ میلیون نفر برآورد می‌شود.

جو بکر، یکی از وکلای سازمان دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرده است که شمار زندانیان آزاد‌شده بسیار پایین است و روند آزاد کردن آن‌ها نیز به کندی پیش می‌رود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده که زندانیان، کارکنان زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و همچنین خانواده‌های آنان بیش از پیش در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قرار دارند.

طبق اعلام این سازمان حدود ۲۰ هزار زندانی و ۶۴۰۰ کارمند زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها در ایالات متحده به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. بیش از ۳۰۰ نفر از آنها در این میان بر اثر کووید ۱۹ جان سپرده‌اند.

گفته می‌شود که در بازداشگاه ماریون در ایالت اوهایو حتی بیش از ۸۰ درصد از زندانیان به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند.

در زندان‌های کشورهای آمریکای جنوبی نیز هزاران نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. تا کنون ۱۶۰ مورد مرگ بر اثر کووید ۱۹ در این زندان‌ها به طور رسمی به ثبت رسیده که البته شمار واقعی فوتی‌ها به مراتب بیشتر برآورد می‌شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده است که زندانیان با توجه به محدودیت‌های مکانی به دشواری قادر به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستند و به همین خاطر نیز خطر ابتلا به ویروس جدید کرونا آنها را بیشتر تهدید می‌کند.

افزون بر این اکثر زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها از تأسیسات بهداشتی لازم و امکانات درمانی مناسب برخوردار نیستند. بسیاری از زندان‌ها در ۱۲۵ کشور جهان بیش از ظرفیت‌شان زندانی دارند.

در همان ماه مارس و آغاز پاندمی کرونا بود که سازمان ملل متحد در مورد پیامدهای فاجعه‌بار پاندمی کرونا در زندان‌های جهان هشدار داد. سازمان ملل دولت‌های جهان را فراخواند تا در دوران بحران کرونا زندانیان را فراموش نکنند.

میشل باچله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد در همان زمان از دولت‌های جهان خواست، شمار زندانیان را به سرعت کاهش دهند.

برای نمونه وزارت دادگستری بریتانیا در همان زمان اعلام کرد که حدود ۴ هزار زندانی را آزاد خواهد کرد. از آن زمان تا تاریخ ۱۲ ماه مه اما تنها ۵۷ زندانی از بازداشتگاه‌های بریتانیا در راستای مقابله با پاندمی کرونا آزاد شده‌اند.

سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری از دولت‌ها خواسته‌اند، به ویژه زندانیانی را که مرتکب جرائم خفیف شده، یا دوران حبس آنها رو به پایان است و یا حتی حکم زندان آنها قانونی نشده است، آزاد کنند.

جو بکر، از وکلای سازمان دیده‌بان حقوق شر بار دیگر تأکید کرد: «دولت‌های جهان باید به سرعت دست به کار شوند تا جلوی پیامدهای فاجعه‌بار و مرگ جمعی [ناشی از پاندمی کرونا] در زندان‌ها را بگیرند».

دویچه وله نوشت؛ در ایران از زمان شیوع ویروس کرونا به ادعای مقامات قضایی ۱۰۰ هزار زندانی به طور موقت آزاد شده‌اند. اکثر زندانیان شناخته شده سیاسی و عقیدتی اما همچنان در زندان به سر می‌برند.