هشدار دو عضو ارشد مجلس نمایندگان درباره نگرانی‌ جامعه ایرانی آمریکا از قانون جدید ویزا

0
170

دو عضو ارشد کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیران خارجه و امنیت داخلی ایالات متحده، درباره قوانین جدید ویزا موسوم به “ویزا ویور” برای شهروندان اروپایی که در عین حال تابعیت ایران را نیز دارند، هشدار دادند.

جان کانیرز از ایالت میشیگان و زویی لافگرن از ایالت کالیفرنیا، در این نامه که تاریخ آن روز چهارشنبه دهم فوریه ۲۰۱۶ است، تاکید کرده‌اند که دستورالعمل‌های جدید موجب “نگرانی‌های زیادی در میان جامعه ایرانی-آمریکایی” شده است.

آنها همچنین از جان کری وزیر خارجه خواسته‌اند که ضمن ارائه تعریف روشنی از افراد واجد شرایط تابعیت دوگانه، در مورد کسانی که برای مقاصد آموزشی به ایران سفر می‌کنند، یا ایرانی‌های دو ملیتی که پس از سقوط شاه از ایران گریخته، اما به دلایل شخصی به ایران می‌روند، استثناهایی قائل شود.

به گفته این دو عضو ارشد دموکرات مجلس نمایندگان، این موضوع به ویژه در مورد شهروندان اروپایی که پدرانشان ایرانی است – و بر اساس قوانین ایران، ایرانی محسوب می‌شوند – اما هرگز پا به ایران نگذاشته‌اند، مبهم است.

طبق قانون جدید برنامه “ویزا ویور” که در آذر ماه به تصویب رسید، آن دسته از شهروندان ۳۸ کشور اکثرا اروپایی مشمول این قانون دوجانبه، که از مارس ۲۰۱۱ به ایران، عراق، سوریه و یا سودان سفر کرده‌اند، باید برای ورود به ایالات متحده ویزا بگیرند.

با این حال، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده روز گذشته به نشریه پولیتیکو گفت، دولت تنها بر روی قوانین ایران، سوریه، عراق یا سودان برای تعیین این که چه افرادی دوملیتی هستند و واجد شرایط ورود بدون ویزا به آمریکا نیستند، تکیه نخواهد کرد.

او با تاکید بر این که دولت آمریکا ملیت افراد را متناسب با موازین و استانداردهای قانونی ایالات متحده ارزیابی می‌کند و نه با رجوع به قوانین و ضوابط دولت‌های خارجی، گفت که روش مخصوص تشخیص افراد دارای تابعیت دوگانه، موضوعی است که هم‌اکنون در میان دستگاه‌های مرتبط در دست بررسی است، تا نحوه اجرایی شدن آن مشخص شود.

اظهارات این مقام در حالی مطرح می‌شود که اعضای دولت باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات آمریکا با انتقاد جمهوریخواهان در نشست یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان درباره استثناهایی که دولت برای خبرنگاران، مدیران تجاری و برخی دیگر در اجرای قانون جدید برنامه “ویزا ویور” قائل شده است، روبرو شدند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز روز چهارشنبه نامه‌ای به کنگره ایالات متحده ارسال کرد که در آن گفته شده این قانون جدید، “ضررهای مستقیم و فوری را متوجه دیگر افرادی هم که قصد سفر به آمریکا را دارند، کرده است.”

در این نامه همچنین به برخی اظهارات نظرهای شهروندان آمریکایی ایرانی‌تبار در این زمینه اشاره شده است؛ از جمله کورش کلاهی که گفته است به دلیل ادبیاتی که در این قانون به کار گرفته شده و در مورد آن تأمل کافی صورت نگرفت و در میان لایحه بودجه فدرال گنجاده شد، اکنون با من، همسرم و دخترم به گونه‌ای دیگر برخورد می‌شود.

این جراج ایرانی-آمریکایی ساکن ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا، در ادامه می‌گوید “من در این کشور به دنیا آمده‌ام و تمام عمرم را اینجا گذرانده‌ام … با این حال به دلیل تباری که دارم، این قانون بین من و دیگر آمریکایی‌ها تبعیض قائل می‌شود.”

فرشاد فراحت یک هنرمند آمریکایی ایرانی‌تبار است که به بخشی از اظهارات او در نامه اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا به کنگره اشار شده است. او می‌گوید “متأسفانه به جای مبارزه با ریشه‌های تروریسم، این قانون ایرانی آمریکایی را هدف قرار داده است، که میلیون‌ها نفر از آنها با تخصصشان به ساختن آمریکا کمک کرده‌اند. افراد متخصصی که تلاش فراوانی در راه آموزش و اقتصاد در ایالات متحده و خاور میانه کرده‌اند، امری که سلاح اصلی برای پایان دادن به تروریسم است.”

با این حال، یکی از نمایندگان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واکنش به نامه اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا گفت، همه عوامل رژیم ایران که در توطئه‌‌ریزی برای اقدامات تروریستی، فعالیت‌های غیرقانونی مالی و برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک ایران در دهه گذشته نقش داشتند، دارای تابعیت دوگانه بوده‌اند.

وی در ادامه به منصور ارباب‌سیر، شهروند ایرانی آمریکایی که در سال ۲۰۱۱ به طرح‌ریزی برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا تحت هدایت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران متهم شد، اشاره کرد و گفت محدودیت های جدید در قانون ویزا، از آمریکا حفاظت می‌کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ به دنبال حمله یک زوج پاکستانی تبار(سید رضوان فاروق که شهروند آمریکا بود و تفشین مالک) به یک مرکز ارائه خدمات به معلولان در ایالت کالیفرنیا، و حملات تروریستی سال گذشته در پاریس، کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن شهروندان ۳۸ کشور که می توانند بدون ویزای توریستی وارد آمریکا شوند، مجبور خواهند بود در صورتی که شهروندان ایران، عراق، سوریه و سودان نیز باشند و یا طی ۵ سال گذشته به این کشورها سفر کرده باشند، برای سفر به آمریکا ابتدا اقدام به دریافت ویزا کنند.

پیش از این اتفاق، این شهروندان چنین محدودیتی نداشتند.