هشدار دولت بايدن به جمهوری اسلامی نسبت به هرگونه حمله از سوى گروه‌های نیابتی

0
194

مقامات آمریکایی گفته‌اند حملات هوایی یکشنبه گذشته ایالات متحده به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در عراق و سوریه، نشانه پایین آمدن آستانه تحمل دولت جو بایدن مقابل حملات این گروه‌ها است.

این مقامات که نامشان فاش نشده است، پنج‌شنبه 10 تیر، به روزنامه «واشینگتن پست»، گفته‌اند، تصمیم جو بایدن برای حملات هوایی به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در عراق و سوریه نشان داد که ایالات متحده، صرف نظر از کشته یا زخمی شدن نیروهای آمریکائی تصمیم دارد حمله به کارکنان و تاسیسات خود را پاسخ دهد.

به نوشته این روزنامه، خط قرمز دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، در مواجهه با حملات شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی، کشته و زخمی شدن نظامیان و کارکنان آمریکایی بود. اما رویکرد دولت جو بایدن متفاوت است و آستانه تحمل پایین‌تری را نسبت به دولت قبلی برای پاسخگویی به این حملات دارد.

العربیه به نقل از واشینگتن پست نوشت؛ این مقام ارشد دولت آمریکا به «واشینگتن پست» گفته است، ما وظیفه داریم که نشان دهیم حمله به آمریکایی‌ها عواقبی دارد، حتی اگر این حملات تلفاتی نداشته باشد.

بر این اساس، پیامی که دولت آمریکا از طریق کانال‌های دیپلماتیک به جمهوری اسلامی منتقل کرده است این است: «اگر به ما حمله کنید، پاسخ خواهیم داد.»

دونالد ترامپ، دی ماه سال گذشته هشدار داده بود، هرگونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک شهروند آمریکایی منجر شود، جمهوری اسلامی را مسئول خواهد دانست.

به نوشته این روزنامه، شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی، از ماه آوریل، دست‌کم 5 حمله پهپادی به مواضع آمریکا انجام داده‌اند که بنا به نظر کاخ سفید، پیشرفت فناوری‌های به کار گرفته شده در این حملات، نگران‌کننده است و جو بایدن در هفته‌های اخیر، درباره این حملات چندین نشست با مسئولان اطلاعاتی داشته است.

این روزنامه تاکید کرده است، هر چند رویکرد دولت بایدن، خطر افزایش درگیری جمهوری اسلامی و واشینگتن را به‌دنبال دارد، اما مقامات آمریکایی می‌گویند با انتخاب اهداف خاص برای واکنش و همچنین ارسال پیام به جمهوری اسلامی از کانال‌های دیپلماتیک، می‌کوشند این خطر را کاهش دهند.