هشدار دبیرکل سازمان ملل به جمهوری اسلامی در کویت: افزایش خشونت را متوقف کنید

0
191

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، از بازیگران داخلی و خارجی درگیریهای سوریه از جمله جمهوری اسلامی قویا خواست که اقداماتی که منجر به افزایش خشونت در این کشور می شود، خودداری کنند.

ایران

آقای گوترش ضمن انتقاد از بازیگرانی که به تشدید خشونت در جنگ هفت ساله سوریه دامن می زنند، مشخصا از جمهوری اسلامی نام برد.

وی گفت: متاسفانه، اخیرا وضعیت در سوریه شدیدا به خشونت کشیده شد. ما شاهد رویدادها در شرق غوطه و ادلب و در عفرین بودیم. ما حتی شاهد درگیری بین اسرائیل و شبه نظامیانی بودیم که کما بیش مستقیما با جمهوری اسلامی پیوند دارند سازمان ملل و خودم شخصا از طریق مکانیسم هایی که در اختیار داریم برای کاهش درگیری ها عمل کرده ایم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: خوشبختانه برخی از ابعاد خشونتها کاهش یافته، اما نه همه آنها. آنچه برای ما مهم است وضعیت مردم سوریه است.

اظهارات آقای گوترش تنها دو روز بعد از سخنان رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در کویت است.

یمن

آقای گوترش در این گفتگو همچنین، به وضعیت در یمن اشاره کرد که آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن بارها از نقش بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در آنجا انتقاد کرده اند.

وی افزود: فکر می کنم برخی رویدادهای مهم در حال رخداد است. اخیرا، کمکهای انساندوستانه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. حتی صحبت از گشودن مسیرهای زمینی برای ارسال کمکها به همه مناطق یمن در جریان است. اینها گامهای مثبتی است. ما هنوز شاهد فرآیند سیاسی برای بحران یمن نیستیم اما من نماینده ویژه جدیدی را نامزد کرده ام و با جدیت پیگیر شروع تلاش فرآیند سیاسی خواهم بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای گوترش، رسماً تمایل خود را برای انتخاب «مارتین گریفیتس» به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به اعضای شورای امنیت پیشنهاد کرده است.