هشدار تازه اسرائیل درباره ‘تثبیت’ حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه

0
165

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره ادامه حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه هشدار تازه‌ای داده است.

آقای نتانیاهو در یک پیام ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود گفته است: “بگذارید سیاست اسرائیل را تکرار کنم؛ ما به رژیمی که مصمم به نابودی کشور یهودیان است اجازه نخواهیم داد که به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند.”

او افزود: “ما اجازه نخواهیم داد که این رژیم جمهوری اسلامی برای رسیدن به هدف اعلام کرده‌اش – نابودی کشور ما – حضور نظامی خود در سوریه را تثبیت کند.”

این پیام بخشی از نطق ویدیوی طولانی‌تریست که روز پنجشنبه ضبط شده بود تا روز یکشنبه (سوم دسامبر) در نشستی در اندیشکده بروکینگز در واشنگتن، پایتخت آمریکا، پخش شود؛ اما دفتر نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از آن که سوریه اسرائیل را به بمباران یک پایگاه نظامی در نزدیکی دمشق متهم کرد، نسخه کوتاه‌تر آن‌ را منتشر کرد.

یک منبع اطلاعاتی غربی سه هفته پیش گفته بود که نیروهای جمهوری اسلامی در پایگاه کسوه، واقع در ۱۴ کیلومتری جنوب دمشق، مشغول ساخت و ساز تاسیساتی هستند – اقدامی که مقامات اسرائیلی غیرقابل قبول می‌دانند و بر مقابله با آن تاکید کرده‌اند.

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند اسرائیل با موشک‌های زمین به زمین “جریکو” به این پایگاه حمله کرده است، اما منابع دیگری می‌گویند جنگنده اسرائیلی از آسمان لبنان پایگاه را هدف قرار دادند. این پایگاه با بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل حدود ۵۰ کیلومتر بیشتر فاصله ندارد.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه – مستقر در لندن – می‌گوید انبار مهمات پایگاه بمباران شد که صدای مهیب آن در دمشق هم شنیده شده است؛ از میزان دقیق خسارات یا تلفات جانی هنوز گزارشی منتشر نشده است.

اسرائیل رسما درباره این حمله اظهار نظری نکرده است.

دولت اسرائیل در چند ماه گذشته تلاش تازه‌ای برای مقابله با حضور نظامی ایران در سوریه آغاز کرده است. اسرائیل می‌گوید بعد از شکست پیکارجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، جمهوری اسلامی و متحدانش جای آنها را خواهند گرفت.

به گزارش بی بی سی؛ این در حالی است که جمهوری اسلامی می‌گوید به درخواست حکومت بشار اسد به سوریه نیرو فرستاده و این کشور باقی خواهد ماند.