هشدار بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا در باره احتمال همکاری مجدد جمهوی اسلامی و القاعده

0
196

بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا روز شنبه 7 ژوئیه در گزارشی نوشت، اگر چه طبل جنگ میان آمریکا و جمهوری اسلامی هنوز در منطقه خلیج به صدا در نیامده است اما افرایش تنش میان این دو کشور حتی اگر به درگیری هم منتهی نشود، روابط القاعده و رژیم جمهوری اسلامی را به سطح جدیدی خواهد رساند.

بر اساس گزارش انجمن دفاع از دموکراسی در واشنگتن، افزایش تنش در منطقه خلیج می‌تواند جمهوری اسلامی را به سمت اقدامات مجدد در جهت همکاری با گروه‌های افراطی که همیشه مایل به استفاده از هر نوع درگیری و نزاع در منطقه به سود خود هستند، سوق دهد.

طبق این گزارش، منافع مشترک گروه‌های افراطی با جمهوری اسلامی، می‌تواند القاعده و حتی داعش را به استفاده از تنش موجود تشویق کند. گروه داعش نیز همواره در طرح‌های تروریستی خود از القاعده تقلید می کند به این دلیل که این تشکیلات افراطی خود از شکم القاعده بیرون آمد.

انجمن دفاع از دموکراسی در گزارش خود نوشته است، به دلیل پیشینه تاریخی ارتباط میان القاعده و جمهوری اسلامی، امکان همکاری مجدد این دو بسیار زیاد است. جمهوری اسلامی از سال‌های 1990 تا آواخر دهه 2000 با القاعده ارتباطی نزدیک داشت.

پس از حملات 11 سپتامبر 2011 القاعده به آمریکا رهبران این گروه تحت رهبری اسامه بن لادن و دو فرزندش حمزه و سعد، به جمهوری اسلامی پناه برده و این کشور ایران را پناهگاهی امن یافتند.

پس از جنگ ایالات متحده آمریکا در عراق در سال 2003، رژیم جمهوری اسلامی از گروه‌های افراطی از جمله القاعده برای اجرای عملیات علیه نیروهای آمریکایی حمایت کرد.

به گزارش العربیه؛ در سال‌های اخیر اسناد و مدارک زیادی در باره ارتباط جمهوری اسلامی و سازمان‌های تروریستی برملا شد بسیاری از رهبران گروه‌های تروریستی پس از بازداشت یا کشته شدن مدارکی در وسایل یا اماکن سکونت آنها یافت شد که نشان می دهند جمهوری اسلامی را پناهگاهی امن برای آموزش افراد وابسته به گروه‌های تروریستی کرده و باحمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه‌ها برای جنگ‌های نیابتی به منظور بی ثبات کردن منطقه استفاده کرده است.