هشدار اوباما به شرکتهای ناقض تحریم های ایران

0
198

 باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه از فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در محوطه جنوبی چمن کاخ سفید استقبال کرد، آنها سپس برای گفت و گو به داخل کاخ رفتند.

بر اساس گزارشها بحث دو رئیس جمهوری، مذاکرات اتمی ایران، سوریه، مبارزه با تروریسم در افریقا، تجارت، مسائل اقتصادی و تغییر آب و هوایی بود.

اوباما هنگام استقبال، «اتحاد نیرومند» بین فرانسه و ایالات متحده را ستود ، و اولاند را یکی از «نیرومند ترین متحدان و نزدیکترین دوستان» آمریکا نامید.

روسای جمهوری آمریکا و فرانسه پس از انجام گفتگوهای خود در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای اوباما در سخنان خود با اشاره به پیشرفتهایی که در زمینه های مختلف میان آمریکا و فرانسه به عمل آمده گفت دو کشور به طور روزانه در زمینه های اطلاعاتی و نظامی با یکدیگر همکاری دارند.

پرزیدنت اوباما سپس به همکاری های مهم دیکر فرانسه و آمریکا از جمله ایران اشاره کرد و گفت ما قطعاً در یک هدف با یکدیگر مشترک هستیم و آن جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی است.

آقای اوباما گفت حقایق مذاکرات اتمی ایران را هدایت خواهد کرد و افزود: « فکر نمی کنم نگرانی در جریان مذاکرات این است که آیا ما امتیازات زیادی خواهیم داد یانه. فکر می کنم نگرانی این است که آیا ایران می تواند با استفاده از فرصت به شیوه ای قابل تائید برای جهان ثابت کند که دانشمندان و کارشناسان فنی می توانند تایید کند هر برنامه اتمی که دارد برای مقاصد صلحجویانه است.»

آقای اوباما هشدار داد تحریم ها اگر رهبران ایران مناقشه اتمی را حل نکنند تشدید خواهد شد.

آقای اوباما گفت: پرزیدنت اولاند و من در این مورد که لازم است تحریم های فعلی را علیه ایران همچنان ادامه دهیم موافقت داریم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که اتحاد بین آمریکا و فرانسه روز به روز مستحکم تر می شود. وی ازاین که امریکا و فرانسه در کنار یکدیگر همکاری می کنند، ابراز خوشحالی کرد و گفت ما در چهار زمینه اساسی همکاری می کنیم که مهمترین آن در چارچوب امنیت جهانی است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت شرکت های خارجی که امکانات تجارتی با ایران را آزمایش می کنند ، خود را به خطر می اندازند، و افزود با کسانی که تحریم ها را نقض می کنند به شدت برخورد خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت بازرگانان ممکن است امکاناتی را برای ورود به ایران در صورتی که توافق نهایی به دست آید بررسی کنند، اما باید بگویم این کار با خطراتی برای آنها همراه است.

در این میان، فرانسوا اولاند گفت فرانسه بر شرکت های فرانسوی کنترلی ندارد، اما روشن ساخت تحریم ها بر ایران تا توافق نهایی در مورد برنامه اتمی بدست نیاید لغو نخواهد شد.

اولاند گفت «تحریم ها فقط وقتی لغو خواهد شد که توافقی قطعی بدست آمده باشد. و در طول دوره توافق موقت، برقرار خواهند بود.»

اسوشیتد پرس می گوید مذاکرات اتمی با ایران در راس مذاکرات اوباما و اولاند قرار داشت.

دولت اوباما از ابراز علاقه برخی از شرکت های فرانسوی نسبت به بررسی فرصت های بازرگانی با ایران از زمان کاهش تحریم ها ناراحت شده است. مدیران بیش از ۱۰۰ شرکت فرانسوی هفته پیش به تهران رفتند، سفری که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گو با همتای فرانسوی خود آنرا نادرست نامید.

دو رئیس جمهوری در مذاکرات خود به مساله سوریه نیز پرداختند. رویترز می گوید آمریکا و فرانسه برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، مستعمره سابق فرانسه کار کرده اند. اما مذاکرات صلح بین دولت سوریه و نیروهای اوپوزیسیون پیشرفت نکرده است.

آقای اوباما در کنفرانس خبری مشترک با فرانسوا اولاند پذیرفت مذاکرات تا رسیدن به هدف پایان دادن به جنگ فاصله زیادی دارد، و ناراحتی خود را از این موضوع ابراز داشت.

توافق برای محروم ساختن سوریه از تسلیحات شیمیایی اجرا می شود ، با این حال در دو سوی اقیانوس اطلس نگرانی هایی وجود دارد که سوریه در انجام تعهدات خود طفره می رود.

زمانی که اوباما در پی حمله شیمیایی سوریه به مردم خود تهدید کرد به حمله نظامی علیه دمشق دست خواهد زد، فرانسه تنها متحد اروپایی بود که آمادگی خود را برای پیوستن به آمریکا اعلام کرد.

پرزیدنت اوباما شام سه شنبه با برگزاری نخستین ضیافت رسمی دور دوم ریاست جمهوری خود، نسبت به اولاند ادای احترام می کند.

اولاند روز دوشنبه بعنوان نخستین رئیس جمهوری فرانسه از سال ۱۹۹۶ وارد واشنگتن شد. او و آقای اوباما بعدا به شارلوتسویل، در ایالت ویرجینیا، و مونتیچلو، کاخ قرن ۱۸ که خانه توماس جفرسون بود، رفتند.

جفرسون، سومین رئیس جمهوری آمریکا، تدوین کننده اصلی اعلامیه استقلال و دومین فرستاده آمریکا به فرانسه از ۱۷۸۵ تا ۱۷۸۹ بود.