هشدار الکاظمی به جمهوری اسلامی: گروه‌های نیابتی خود را مهار کنید

0
280

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، از جمهوری اسلامی خواست که در جریان مذاکرات جاری بغداد و واشینگتن، گروه‌های شبه‌نظامی خود را در عراق مهار کند.

به گزارش «اسوشیتد پرس»، دو مقام عراقی چهارشنبه 7 آوریل 2021، گفتند که الکاظمی این درخواست را در پیامی به جمهوری اسلامی، با لحنی قاطع، مطرح کرده است.

«اسوشیتد پرس»، از قول مقامات عراقی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، افزوده است که الکاظمی هشدار خود را طی نامه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی فرستاده و از رهبران این کشور خواسته است که گروه‌های شبه نظامی نیابتی خود را در عراق در جریان دور سوم مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشینگتن مهار کند.

این در حالی‌ است که سومین دور گفتگوهای استراتژیک واشینگتن و بغداد که روز چهارشنبه آغاز شد، اولین سری گفتگوهای راهبردی آمریکا با عراق از زمان روی کار آمدن جو بایدن است.

انتظار می‌رود که گفتگوهای استراتژیک بغداد و واشینگتن که در ماه ژوئن گذشته آغاز شد، دربر دارنده مسائل مختلفی از جمله حضور باقیمانده نیروهای رزمی آمریکا در عراق و همچنین مسئله گروه‌های شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران باشد که خارج از اختیارات دولت فعالیت می‌کنند.

مقامات عراقی می‌گویند که الکاظمی در پیام خود به جمهوری اسلامی تهدید کرده است که اگر جمهوری اسلامی از نفوذش برای کنترل شبه‌نظامیان در عراق استفاده نکند، «به روشنی بیان خواهد کرد که چه کسی از آنها حمایت می کند» و افزوده است که حاضر است با آنها مقابله کند.

به گزارش «اسوشیتد پرس»، کاروانی از شبه‌نظامیان شیعه به شدت مسلح، هفته گذشته آشکارا در مرکز بغداد تردد کرده و حضور آمریکا در عراق را محکوم و همچنین تهدید کردند گوش کاظمی را ببرند؛ حرکتی که به نوشته این خبرگزاری، به روشنی برای تضعیف نخست وزیر عراق صورت گرفت.

العربیه نوشت؛ به گفتۀ یکی از رهبران شیعه عراق، در پی ارسال نامه مصطفی الکاظمی، اسماعیل قاآنی فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، سفر دو روزه‌ای به بغداد انجام داد و طی آن شبه‌نظامیان و رهبران سیاسی شیعه عراق را به آرامش فراخواند.