هشدار اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توسعه برنامه اتمی جمهوری اسلامی

0
190

به‌دنبال نشست محرمانه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی و اعضای «کمیته روابط خارجی سنای آمریکا»، شماری از سناتورهای این کشور نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و فاصله کوتاه جمهوری اسلامی تا دستیابی به سلاح هسته‌ای هشدار دادند.

کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی با اشاره به این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شده بود، گفت:« [محتوای] این جلسه توجیهی درباره موقعیت فعلی ما، تأمل‌برانگیز و تکان‌دهنده بود.»

او در ادامه افزود: «اطلاعاتی که در زمینه فاصله جمهوری اسلامی با ساخت تسلیحات هسته‌ای به‌دست آوردیم، می‌باید همگی ما را به فکر فرو ببرد.»

همزمان با از سرگیری دور هشتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در وین، شماری از مقامات دولت آمریکا، چهارشنبه 9 فوریه، جلسه‌ای توجیهی برای اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برگزار کردند.

سناتورها به خبرنگاران نگفتند که در این جلسه توجیهی، فاصله جمهوری اسلامی تا ساخت سلاح هسته‌ای چه مقدار برآورد شده است. اما در همین زمینه به برخی گزارش‌های عمومی استناد کردند که این زمان را «چند هفته» عنوان می‌کند.

العربیه نوشت؛ به گفته مقامات غربی، هنگامی که برجام در سال 2015 به امضای کشورهای 1+5 رسید، فاصله جمهوری اسلامی تا ساخت سلاح هسته‌ای «یک سال» بود. به گفته آن‌ها، با توجه به توسعه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، این زمان اکنون به «چند هفته» کاهش یافته است.

تیم کین و باب منندز، دو سناتور آمریکایی دیگر نیز اطلاعات مطرح‌شده در این جلسه توجیهی را «هوشیارکننده و تکان‌دهنده» خواندند.

به گفته منندز، این جلسه توجیهی «واقعیت را به چالش کشید.»

جیم ریش، برجسته‌ترین سناتور جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز پس از این جلسه توجیهی تصریح کرد: «من با توافق سال 2015 هم مخالفت کردم. هیچ وقت خوشبین نبوده‌ام.»

او در ادامه افزود: «شما با افرادی سروکار دارید که نمی‌خواهند منطقی باشند.»