هشدار آژانس به جمهوری اسلامی: شرایط کنونی نمی‌تواند ادامه یابد

0
187

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به عدم دسترسی بازرسان آژانس به دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی و تاکید بر این‌که این بازرسان با شرایط سختی در ایران مواجه هستند گفت، این وضعیت نمی‌تواند بیش از این ادامه داشته باشد.

گروسی که برای شرکت در نشست اقلیمی سازمان ملل به گلاسکو سفر کرده بود، در حاشیه این نشست گفت که امیدوار است به‌زودی به جمهوری اسلامی بازگردد و «مذاکراتی مناسب، با کیفیت و رو در رو» با مقامات جمهوری اسلامی داشته باشد.

نقش آژانس در بازرسی از تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی بخش مهمی از توافق هسته‌ای سال 2015 موسوم به برجام بوده است. با کاهش سطح تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی، نقش نظارتی آژانس در سال‌های اخیر محل اختلافات عمده‌ای میان جمهوری اسلامی و جامعه جهانی شده است.

آژانس که از فوریه سال جاری، دسترسی‌های معمول خود را به مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی نداشته است، در آخرین گزارش خود اعلام کرد که مقامات ایرانی اجازه تعمیر ‌و تبدیل فیلم دوربین‌ها در برخی تاسیسات اتمی را داده‌اند اما مانع ورود بازرسان و راه‌اندازی مجدد دوربین‌های آژانس در سایت کرج شده‌اند.

گروسی تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را به «پرواز در بین ابرهای متراکم» تشبیه کرد و افزود: «ما به پرواز خود در این مسیر ادامه‌می دهیم اما نه برای مدتی طولانی.»

العربیه نوشت؛ مدیرکل آژانس بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات خود و اجازه دسترسی بازرسان آژانس به مراکز هسته‌ای این کشور را به نفع جمهوری اسلامی دانسته و آن را تضمینی جهت «صلح‌آمیز»بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خواند.

او ضمن اظهار امیدواری از عدم ادامه وضعیت فعلی گفت، با روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی «سطح امنیتی در مراکز هسته‌ای این کشور افزایش یافته» و منجر به ایجاد خلل در کار بازرسان آژانس گردیده است.

گروسی بدون این‌که به جزئیات بیشتری اشاره کند گفت، حاضر نیست بازرسان خود را در معرض خطر قرار دهد.