هشدار آژانس به جمهوری اسلامی برای محدود کردن نظارت آژانس

0
226

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که خاموش کردن دوربین‌های نظارتی آژانس باعث نابودی هرگونه امیدی برای احیای «برجام» خواهد شد.

گروسی اظهار داشت: «صادقانه بگویم، به نفع هیچ کسی نمی‌بینم که دسترسی بازرسان محدود شود.»

او تایید کرد، جمهوری اسلامی 27 دوربین نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای تهران، نطنز و اصفهان را از کار انداخته است.

رافائل گروسی افزود رخدادهای اخیر نشان داد که اعلام پایان ماموریت بازرسان هیچ‌گاه اقدام صحیحی نیست و «مسائل بشدت بغرنج‌تر می‌شوند.»

جمهوری اسلامی هفته گذشته در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس که به مقامات آن کشور توصیه می‌کرد با بازرسان همکاری کرده و به سوالات آنان پاسخ بدهد، 27 دوربین نظارتی این نهاد دیدبان را از مدار خارج کرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی «ماشین‌های سانتریفیوژ جدید» نصب کرده و «گازدهی» به آنها را شروع کرده است.

العربیه به نقل از برنامه جی‌پی‌اس نوشت؛ گروسی اقدام جمهوری اسلامی در خاموش کردن دوربین‌های آژانس را خطری جدی و آشکار برای هر چشم‌انداز امیدبخشی در جهت رسیدن به یک توافق جدید خواند. او افزود، «اگر اطلاعات کافی از فعالیت‌های هسته‌ای و میزان ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی موجود نباشد، نمی‌توان بر سر چیزی که از آن مطلع نیستیم، توافق کرد.»

او گفت، مسئله ساده است. هرچقدر امکان نظارت بازرسان من از این که در ایران چه می‌گذرد، کمتر بشود، به‌همان اندازه امکان این که بدانیم چقدر اورانیوم غنی کرده و چند سانتریفیوژ نصب کرده‌اند کمتر می‌شود، در چنین وضعیتی من دیگر قادر نخواهم بود که بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مهر تایید بگذارم.

گروسی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: «ما باید همین حالا بنشینیم، ما باید این وضعیت را حل کنیم، و ما باید به کارکردن با هم ادامه بدهیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره سفر خود به اسرائیل و دیدار با نخست‌وزیر آن کشور گفت که او طبق مسئولیت‌اش با خیلی از سران کشورها دیدار می‌کند. لیکن در مورد احتمال واکنش شدید اسرائیل به برنامه اتمی جمهوری اسلامی گفت که باید از خود اسرائیلی‌ها پرسید.