هشدار آمریکا به متحدان خود درباره رابطه اقتصادی با جمهوری اسلامی

0
175

آمریکا به دولت‌ها و بخش خصوصی کشورهای هم‌پیمان هشدار داد که با “تلاش‌های جمهوری اسلامی برای بهره‌برداری از آنها جهت تأمین حمایت از تروریسم، اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه و نقض حقوق بشر در داخل کشور” مقابله کنند.

سیگال مندلکر، معاون خزانه‌داری آمریکا در سخنرانی خود ۵ ژوئن آوریل در “بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها” درباره رابطه اقتصادی هم‌پیمانان خود با جمهوری اسلامی و “سوء استفاده جمهوری اسلامی از آنان” هشدار داد و گفت که شرکت‌هایی که با جمهوری اسلامی معامله می‌کنند با ریسک قابل ملاحظه‌ای مواجه هستند.

او خطاب به هم‌پیمانان آمریکا گفت: «از شرکت‌های خود بخواهید بیشتر تلاش کنند تا به دام شبکه فریبکارانه جمهوری اسلامی نیفتند.»

مندلکر در سخنرانی خود صریحا از بخش خصوصی درخواست کرد که آنها اقدامات بیشتری انجام دهند تا اطمینان حاصل‌کنند که جمهوری اسلامی و شبکه‌های وابسته به این کشور از شرکت‌های آنان سوءاستفاده نمی‌کنند.

مندلکر با اشاره به فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا در خروج از برجام و اعمال تحریم‌های سخت و شکننده علیه جمهوری اسلامی ابراز داشت: «رژیم جمهوری اسلامی شرکت‌های شما را فریب می‌دهد، یکپارچگی نظام اقتصادی شما را تضعیف می‌کند و موسسات شما را با خطر تحریم‌های سخت مواجه می‌کند. همه این‌ها به خاطر تروریسم، نقض حقوق بشر و گروه‌های تروریستی است.»

به گزارش دویچه وله؛ معاون خزانه‌داری آمریکا همچنین در صحبت‌های خود خاطرنشان کرد که ایالات متحده آمریکا فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای را بر جمهوری اسلامی وارد خواهد آورد و مراجع قدرتمند اقتصادی این کشور برای جمهوری اسلامی حق انتخاب یک گزینه را باقی خواهند گذاشت و آن اینکه از حمایت خود از تروریسم دست بردارد، به فعالیت‌هایی که منطقه را بی‌ثبات می‌کند خاتمه دهد و نقض حقوق بشر را متوقف سازد. در غیر این صورت جمهوری اسلامی با عواقب ناخوشایند اقتصادی مواجهه خواهد شد.