هشدار؛ آسمان ایران در انتظار حادثه شوم دیگری است؛ بقلم فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعات و امنیت

0
473

مدتی است که کشورمان ایران با یک سلسله انفجارات و آتش‌سوزی‌های مشکوک و تخریب مراکز حیاتی روبرو است و تاکنون خسارات بسیار شدیدی به کشور واردشده‌اند.

گمانه‌زنی‌های بین‌المللی بر این است که وجود همکاری میان آمریکا و اسرائیل در جهت تضعیف گروه تندروی حاکم بر کشور می‌باشد، اما اذهان عمومی مردم ایران چه درون و چه برون از کشور معتقدند که این کار سپاه پاسداران و عناصر تندروی رژیم است تا هر چه بیشتر فضای کشور را امنیتی نشان دهند و بهانه‌های لازم را داشته باشند که با خشونت مردم ناراضی از اوضاع وخیم اقتصادی را سرکوب کنند.

به نظر می‌رسد که آمریکا و اسرائیل با خرابکاری در ایران می‌کوشند جمهوری اسلامی تحریک به واکنش متقابل کنند تا بتوانند طرح آمریکایی ادامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه حکومت اسلامی که به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه‌شده است را به تصویب رساند و از اول اکتبر 2020 میلادی تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به مدت چند سال دیگر ادامه دهند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا مدت ادامه تحریم‌های تسلیحاتی را سه سال دیگر پیشنهاد کردند ولی چین و روسیه با ادامه این تحریم‌ها مخالفت می‌باشند. بنا بر توافقنامه برجام در 18 اکتبر 2015 میلادی، تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا اول اکتبر 2020 میلادی پابرجاست.

پنج‌شنبه 16 ژوئیه 2020، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش کردند که ایران سیستم‌های پدافند هوایی خود را پس از آخرین آتش‌سوزی بزرگ در کارگاه کشتی‌سازی در بندر بوشهر که منجر به آتش کشیده شدن هفت کشتی در یک‌زمان شد، به حالت آماده‌باش کامل ! درآورده است.

متأسفانه هنوز دولت جمهوری اسلامی نتوانسته به‌طور قطعی ! تشخیص دهد که منبع این انفجارات، آتش‌سوزی‌ها و تخریب در کجا می‌باشد. هرچند که مانند همیشه ادعاهای واهی مطرح می‌کند که همه‌چیز را می‌داند، ولی اکثریت مردم به این نتیجه رسیده‌اند که؛ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قادر به تاًمین امنیت و دفاع از آسمان کشور در برابر این‌گونه عملیات تخریبی نیستند و در موقعیت ضعف قرار دارند.

دیروز پنج‌شنبه 16 ژوئیه 2020 میلادی؛ «آژانس ایمنی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا نیز اعلام کرد: آسمان ایران برای هواپیماهای غیرنظامی امن نیست و هشدار داد هواپیماهای مسافربری که از حریم هوایی ایران عبور می‌کنند در معرض این خطر هستند که پدافند هوایی ایران آن‌ها را «اشتباه تشخیص» داده و مورد هدف قرار دهد. به گزارش بلومبرگ، این آژانس روز پنج‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دلیل خطرناک بودن وضعیت امنیتی و هماهنگی ضعیف میان سیستم هوانوردی غیرنظامی و واحدهای نظامی [ایران]، این خطر وجود دارد که هواپیماهای غیرنظامی اشتباه تشخیص داده شوند. این اعلامیه همچنین افزود: به دلیل حضور انواع سیستم‌های پیشرفته پدافند هوایی، توصیه می‌شود جانب احتیاط رعایت شود.»

اما تا آنجا که تاریخ چهار دهه بی‌لیاقتی سیاسی جمهوری اسلامی به ما نشان داده است، این حکومت بجای اینکه در فکر یک سیاست عاقلانه برای رفع بحران‌های فزاینده در کشور باشد، مانند همیشه در پی انتقام‌جویی و انداختن تقصیرات به گردن آمریکا، اسرائیل و… می‌باشد.

از اخبار و اطلاعات این‌طور به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی برای پایان دادن به حملات سازمان‌دهی شده در ایران که باعث تحقیر حکومت در جهان و ایران شده است، عمداً در پی آفریدن یک حادثه هوایی بر فراز آسمان ایران می‌باشد تا آمریکا و اسرائیل را مقصر جلوه دهد و افکار عمومی جانیان را بسود خود جلب نماید.

در این ماجرا رسانه‌های روسیه نیز آتش بیار معرکه شده‌اند.

17 ژوئیه 2020 میلادی