هشت سال محرومیت برای بلاتر و پلاتینی

0
187

سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال و میشل پلاتینی، رئیس فدراسیون فوتبال اروپا به مدت هشت سال از همه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال محروم شدند.

این محرومیت ها در پی تحقیقات مربوط به مسائل اخلاقی فیفا اعمال می شود و از همین امروز لازم الاجراست.

محرومیت بلاتر ۷۹ ساله عملا به معنای پایان دوران طولانی تسلط او بر فدراسیون جهانی فوتبال است.

بلاتر سوئیسی که از سال ۱۹۹۸ رئیس فیفا بوده، پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد پیش از برگزاری انتخابات ریاست فیفا در ماه فوریه از سمت خود کناره گیری کند.

پلاتینی که ۶۰ ساله است بخت اصلی جانشینی بلاتر محسوب می شد و قصد داشت در انتخابات ماه فوریه نامزد این پست شود.

او که در دوران بازیگری خود سه بار مرد سال فوتبال اروپا شده بود و کاپیتان تیم ملی فرانسه بود، از سال ۲۰۰۷ ریاست فدراسیون فوتبال اروپا را به عهده داشت.

علاوه بر محرومیت هشت ساله، بلاتر به پرداخت ۵۰ هزار فرانک سوئیس و آقای پلاتینی به پرداخت ۸۰ هزار فرانک سوئیس به عنوان جریمه محکوم شده اند.

دلیل محرومیت
قاضی کمیته اخلاقی فیفا بلاتر و پلاتینی را در اتهام نقض مقررات اخلاقی فیفا مجرم شناخته است.

این اتهام به پرداخت خارج از قاعده مبلغی معادل دو میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به آقای پلاتینی مربوط می شود.

آنها هر دو ادعا کرده بودند که این مبلغ بر مبنای توافقی در سال ۱۹۹۸ و در ازای کارهایی پرداخت شده که پلاتینی بین سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ به عنوان مشاور برای آقای بلاتر انجام داده است.

این پرداخت در قرارداد پلاتینی ثبت نشده است، اما هر دو گفته اند که توافقی لفظی در این مورد کرده بودند که مطابق قوانین سوئیس قانونی است.

به گزارش بی بی سی؛ هانس یواخیم اکرت، قاضی آلمانی و رئیس بخش قضایی کمیته اخلاقی فیفا هفته گذشته جلسه بررسی اتهامات بلاتر و پلاتینی را برگزار کرد.

اتهامات آنها شامل عدم همکاری با بازپرسان کمیته اخلاقی، حساب سازی و تضاد منافع بوده است.