“هزینه نظامی جمهوری اسلامی در سال جاری از اسرائیل و کانادا پیشی گرفت”

0
284

طبق تازه‌ترین گزارش شرکت مشاوره‌ای IHS مارکیت، در سال ۲۰۱۸ بودجه نظامی کشورهای دنیا افزایشی بی‌سابقه داشته است. بودجه نظامی ناتو به‌شدت بالا رفته و مخارج نظامی ایران نیز از اسرائیل و کانادا پیشی گرفته است.

طبق گزارش شرکت خدمات مشاوره‌ای “آی‌اچ‌اس مارکیت”، بودجه نظامی کشورهای سراسر دنیا در سال ۲۰۱۸ به نحو بی‌سابقه‌ای نسبت به ۱۰ سال گذشته بالا رفته است.

بر اساس این گزارش که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرده است، بودجه نظامی کشورهای جهان در سال جاری با افزایشی ۹/ ۴ درصدی به یک تریلیون و ۷۸۰ میلیارد دلار رسیده است. بالاترین افزایش بودجه که شامل ۸/ ۵ درصد می‌شود را می‌توان در سازمان دفاعی ناتو دید که بیش از همه مدیون افزایش هزینه‌های نظامی آمریکاست.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۸ هزینه‌های دفاعی کشورهای عضو ناتو بالغ بر ۹۸۹ میلیارد دلار بود. این هزینه‌ها در سال ۲۰۱۹ از هزار میلیارد (یک تریلیون) دلار نیز بیش‌تر خواهد شد.

فنلا مک‌گرتی ‌از شرکت “آی‌اچ‌اس مارکیت” می‌گوید: «اعضای ناتو بعد از گذراندن یک مرحله سخت مالی با توجه به بحران‌های رو به فزونی، شروع به افزایش بودجه دفاعی خود کردند.»

در جدول افزایش بودجه‌های نظامی دنیا در سال ۲۰۱۸ اولین رتبه با ۷۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار متعلق به ایالات متحده آمریکاست. بعد از آن چین با ۲۰۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار قرار می‌گیرد. آلمان نیز در رده ۹ قرار دارد و بودجه نظامی آن بالغ بر ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌شود.

بنا بر این گزارش، به‌ویژه هزینه‌های دفاعی عربستان سعودی افزایش چشمگیری یافته است. این کشور با بودجه‌ای ۵۶ میلیارد دلاری در رده پنجم این جدول قرار گرفته است.

جایگاه جمهوری اسلامی

طبق گزارش شرکت خدمات مشاوره‌ای “آی‌اچ‌اس مارکیت”، ایران از نظر هزینه‌های نظامی خود از اسرائيل و کانادا پیشی گرفته و با ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در رده پانزدهم جدول یادشده قرار گرفته است.  محمدجواد ظریف روز ۲۳ آذر در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان کل بودجه دفاعی جمهوری اسلامی را کمتر از ۱۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

همچنین پیش‌بینی شده که در درازمدت هزینه‌های نظامی در آسیا و خاورمیانه افزایش خواهد یافت.

به گزارش دویچه وله؛ بودجه نظامی در کشورهای غرب اروپا در سال ۲۰۱۸ برای سومین بار متوالی روند صعودی طی کرده است. پیش‌بینی می‌شود که این روند بالارونده در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه خواهد یافت. بر اساس این چشم‌انداز، بودجه دفاعی دولت آلمان نیز در سال آتی ۱۱درصد بالا خواهد رفت.