هزاران نفر در اسپانیا خواهان آزادی مادر و دختر معترض به حجاب اجباری در ایران شد

0
394

دفتر سازمان عفو بين الملل در اسپانیا با انتشار یک فراخوان، خواهان اقدام فوری در خصوص آزادی یاسمن آریانی و منیره عربشاهی مادر و دختری شد که در ایران به خاطر اعتراض به حجاب اجباری، زندانی هستند.

به گزارش سازمان عفو بین الملل، بیش از ۳۴ هزار نفر از فعالان و شهروندان اسپانیا تا کنون با امضا کردن این دادخواست، از مقامات جمهوری اسلامی خواستار توقف سرکوب و آزار زنان در ایران شدند.

همچنین این افراد با امضا کردن این دادخواست، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که یاسمن آریانی و منیره عربشاهی را آزاد کنند.

در بخشی از این فراخوان با اشاره به اینکه زنان بدون ترس از آزار و اذیت، حمله، تهدید یا زندانی حق دارند تصمیم بگیرند چه بپوشند، آمده است که در سال‌های اخیر جنبشی در اعتراض به حجاب اجباری در ایران آغاز شده که زنان، دختران و همچنین برخی از مردان از آزادی پوشش در ایران دفاع می‌کنند.

پیش از این نیز سازمان عفو بین الملل با انتشار نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط سه فعال مدنی و مخالف با حجاب اجباری «منیره عربشاهی»، «یاسمن آریانی» و «مژگان کشاورز» شد.

گفته می شود دلیل بازداشت مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی پخش گل در واگن زنانه مترو تهران و اعتراض به حجاب اجباری در روز جهانی زن (۸ مارس) بوده است و آنها به «تجمع و تبانی علیه امنیت کشور»، « تبلیغ علیه نظام» و «ترویج و تشویق فساد و فحشا از طریق ترویج بی‌حجابی» متهم شده‌اند.

علاوه بر این، یاسمن آریانی به «توهین به مقدسات» نیز متهم شده و حمایت منیره عربشاهی از کارگران نیز اقدام مجرمانه درنظر گرفته شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مرداد ماه امسال قاضی مقیسه ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی این سه فعال مدنی زندانی در زندان قرچک ورامین را مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه زندان محکوم کرده است که در صورت قطعی شدن این حکم مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش صدای آمریکا؛ اسفند ماه گذشته نیز مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مراسم اهدای «جایزه زنان شجاع» در وزارت خارجه آمریکا از تلاش زنان ایرانی برای مبارزه با حجاب اجباری تقدیر کرد.