هر آنچه که می خواهید درمورد کسوف هفته آینده بدانید

0
338

روز دوشنبه، ۲۱ اوت، خورشیدگرفتگی کامل از نواری جغرافیایی از شمال غرب تا جنوب شرق آمریکا قابل مشاهده خواهد بود. سایر بخش های آمریکا شاهد گرفتگی نسبی خورشید توسط ماه خواهند بود. در جریان کسوف کامل، می توان اتمسفر خورشید موسوم به تاج خورشید (کورونا) را دید؛ هاله ای از گازهای بسیار داغ که در شرایط معمولی قابل رویت نیست. بعضی از منجمان این پدیده را زیباترین پدیده طبیعی توصیف می کنند. هشدار: هرگز با چشم غیرمسلح مستقیما به خورشید خیره نشوید.

خورشیدگرفتگی چه زمانی اتفاق می افتد؟

کسوف یا خورشیدگرفتگی وقتی اتفاق می افتد که ماه از نگاه ناظر زمینی درست روبروی خورشید قرار می گیرد و صفحه آن را می پوشاند. تصادف مهم دیگری که این پدیده را ممکن می کند این است که قطر زاویه ای خورشید و ماه برابر است. این تصادف اجازه می دهد که شاهد پدیده فوق العاده خورشیدگرفتگی کامل باشیم.

در لحظه خورشیدگرفتگی کامل آسمان و زمین تاریک است و حتی بعضی ستاره ها قابل مشاهده خواهند بود.

چرا خورشیدگرفتگی هر ماه نو اتفاق نمی افتد؟

به گفته ناسا، آژانس فضایی آمریکا، کسوف زمانی روی می دهد که ماه نیم درجه از صفحه دایره البروج فاصله بگیرد و روی خطی قرار گیرد که از مرکز خورشید و زمین می گذرد. ماه در مداری حرکت می کند که پنج درجه نسبت به صفحه دایره البروج فاصله دارد و ماهی دو بار ماه از صفحه دایره البروج عبور می کند. اینها نقاط تقاطع صعود و فرود نامیده می شوند. خورشیدگرفتگی فقط زمانی اتفاق می افتد که ماه نو در نزدیکی یکی از این نقاط باشد.

راه ایمن تماشای خورشیدگرفتگی چیست؟

نگاه کردن به خورشید به جز دوره کوتاهی که ماه کاملا سطح آن را می پوشاند (خورشیدگرفتگی کامل) خطرناک است. تنها راه ایمن تماشای خورشید، حتی زمانی که فقط کسر خیلی کوچکی از سطح آن پیداست، استفاده از فیلترهای مخصوص خورشیدی است.

فیلترهای خانگی حتی آنهایی که خیلی تاریک هستند برای تماشای خورشید مناسب نیست. فیلتر مورد استفاده باید با استاندارد جهانی ایزو ۲- ۱۲۳۱۲ منطبق باشد.

مسیر کسوف کامل در آمریکا چیست؟

سایه ماه در ساعت ۱۰:۱۵ صبح به وقت محلی در نیوپورت اورگان روی خشکی می افتد و بر ناحیه ای بیضوی به قطر حدودا ۱۱۵ کیلومتر سایه می اندازد. کسوف در ساعت ۲:۴۹ بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا در کارولینای جنوبی خشکی را ترک می کند.

مسیر خورشیدگرفتگی کامل از اورگان، آیداهو، وایومینگ، نبراسکا، کانزاس، میزوری، ایلینوی، کنتاکی، تنسی، جورجیا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی خواهد گذشت.

خورشیدگرفتگی نسبی از سایر نواحی آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

کسوف چقدر طول می کشد؟

در نوار موسوم به کسوف کامل، تاریکی کامل حدود دو دقیقه طول می کشد. سرعت حرکت این سایه روی زمین حدود ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت است.

طولانی ترین خورشیدگرفتگی در کاربوندیل در ایلینوی خواهد بود که ۲ دقیقه و ۴۴ ثانیه طول می کشد. بزرگترین شهرها در مسیر کسوف نشویل، کلمبیا و چارلستون هستند.

کسوف ظرف حدود ۹۰ دقیقه کل این مسیر از غرب تا شرق آمریکا را طی خواهد کرد.

تاثیر کسوف بر حیوانات چیست؟

مراجع علمی گزارش می دهند که در جریان خورشیدگرفتگی کامل خیلی از حیوانات هراسان می شوند و رفتار آنها عوض می شود با این فرض که غروب شده. برای مشاهده این تغییرات هنگام کسوف کامل می توانید پرندگان یا حیوان خانگی خود را زیر نظر بگیرید.

قدمت پیش بینی کسوف چقدر است؟

به گفته ناسا بابلی ها راه پیش بینی ماه گرفتگی را می شناختند اما پیش بینی خورشیدگرفتگی خیلی سخت تر است چون سایه قابل مشاهده آن روی زمین فقط چند ده کیلومتر است و نیازمند محاسبات با دقت بالا در مقیاس دقیقه قوس است. ظاهرا تالس در سال ۶۱۰ قبل از میلاد کسوف را پیش بینی کرد که گفته می شود با تکیه بر کسوف ماقبل آن و استفاده از چرخه ساروس (۱۸ سال و ۱۱ روز) بود. او توانست سال وقوع را پیش بینی کند اما نه ماه و روز وقوع آن را. اما پیش بینی آن از زمان بطلمیوس در قرن دوم پیش از میلاد دقیق تر شد.

گفته می شود که اولین کسوفی که در تاریخ بشر ثبت شده به تاریخ ۱۱ اکتبر سال ۲۱۳۴ قبل از میلاد توسط دو منجم چینی برمی گردد. البته آنها موفق به پیش بینی آن نشده بودند.

بابلی ها کسوف سوم مه ۱۳۷۵ قبل از میلاد را پیش بینی و ثبت کردند که اولین پیش بینی موفق این پدیده در تاریخ بود. تصور می شود که بابلی ها هم از چرخه ساروس آگاه بودند.

با گذشت یک چرخه ساروس پس از خورشیدگرفتگی، خورشیدن و ماه و زمین تقریبا به همان موقعیت در فضا برمی گردند که یک خط تقریبا راست است.

کسوف بعدی در آمریکا چه زمانی است؟

کسوف کامل بعدی در آمریکا هفت سال بعد در روز ۸ آوریل سال ۲۰۲۴ خواهد بود. کسوف بعدی کامل در زمین البته زودتر اتفاق می افتد. در سال ۲۰۱۹ می توان این پدیده را از بخش هایی در نیمکره جنوبی از شیلی و آرژانتین مشاهده کرد. و یک کسوف دیگر در سال ۲۰۲۰ روی خواهد داد.

به گزارش واشنگتن پست تخمین زده می شود که ۱۲ میلیون نفر در مسیر خورشیدگرفتگی ۲۱ اوت باشند و ۷ میلیون نفر هم برای دیدن آنها به این ناحیه خواهند رفت.