هدیه یک میلیون دلاری مت دیمون برای سازمان خیریه آب

0
290

مت دیمون بازیگر آمریکایی هدیه یک میلیون دلاری‌اش را به واتر.ارگ اهدا کرد و دسترسی به آب سالم را یک حق انسانی خواند.

 مت دیمون به جمعیت زیادی که در کنفرانس انستیتوی میلکن گلوبال حضور داشتند، گفت: روی سیاره زمین تعداد مردمی که یک تلفن همراه دارند از کسانی که دسترسی به آب و خدمات بهداشتی دارند بیشتر است.

منظور او این بود که آب به عنوان یک حق انسانی برای آن‌هایی که دسترسی کامل به آن دارند یک موضوع نسبتا بی‌اهمیت است در حالیکه در بعضی از نقاط جهان کودکان نمی توانند به تحصیل بپردازند چون شغلشان جمع‌آوری آب برای خانواده است و این کار دیگر زمانی برای درس خواندن باقی نمی‌گذارد.

دیمون‌ که از موسسان واتر.ارگ است در عین حال در حال تبلیغ برای برنامه حمایت از آب در سازمانش بود؛ برنامه ای که در آن به جوامع، سرمایه گذاران و اشخاص وام‌هایی با درصد سودهایی تا 24 درصد داده می شود – در مقابل 150 درصدی که سوءاستفاده‌گران وام‌ها درخواست می کنند – تا از این پول برای بهتر کردن نیازهای آبی استفاده شود.

مت دیمون می‌گوید 98 درصد این وام‌ها به طور کامل بازپرداخت می‌شوند چون وقتی که مردم دیگر تمام وقتشان را صرف جمع آوری آب نکنند، آزاد می شوند و می توانند کار کنند و پول درآورند. از بازگشت پول وام‌ها برای دادن وام‌های جدید در مکانی دیگر استفاده می‌شود.

با وجود اینکه دیمون خبر اهدای هدیه یک میلیونی اش را روز سه شنبه اعلام کرد و کسانی که پول قرض می دهند می توانند با همکاری با واتر.ارگ سود ببرند، یکی دیگر از مشکلاتی که او در حین سخنرانی اش مطرح کرد دسترسی به سرمایه بود. مشکلی پایه‌ای تر از آن تنها عمل کمک کردن به مردم در درک این مساله است که کمبود آب یک مسئله جدی است. به همین منظور، او با همراهی چند تن از دوستان مشهورش ویدیوهایی درست کرده که در آن‌ها از مردم درخواست می‌شود تا به بحران آب فکر کنند. یکی از همین ویدیوها که روز سه شنبه به نمایش گذاشته شد در راستای پیشبرد همین اهداف پرده‌برداری شد.

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر،دیمون به این موضوع اشاره کرد که آنهایی که از اعتبار مالی برای آب استفاده می کنند از دریافت وام‌هایشان خوشحال هستند و افزود: هزینه فقیر بودن زیاد است. او همچنین گفت که مردم تنگدست دنیا قابلیت های متفاوتی دارند و سازمان او می خواهد آن‌هایی را مورد هدف قرار دهد که می توانند در تعیین مسیر سرنوشت خود نقشی بازی کنند.

schmoesknow.com