هداف مانور نظامی مشترک ایران و عراق علیه کردستان؛ بقلم فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
434

ایران و عراق تصمیم گرفته اند تا با برگزاری یک مانور نظامی مشترک در مرز های ایران و عراق حاکمیت دولت مرکزی عراق را در پاسگاه های مرزی میان و دو کشور برقرار نمایند. در همین حال حکومت عشیره ای ملا مسعود بارزانی درخواست دولت عراق برای واگذاری كنترل مرزها توسط دولت مركزی را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت «ما با هر گونه خشونتی مخالف هستیم. امیدواریم این صدای ما بسیار محکم شنیده شود که ما مخالف خشونت از سوی طرفین این مسئله هستیم.» چند روز پیش وزير خارجه آمريكا با صدور بيانيه ای رفراندم استقلال كردستان را غير قانونی توصيف كرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، بارزانی را خائن نامید و گفت اجازه نخواهد داد تا دولت دیگری در شمال عراق شکل بگیرد. اردوغان به اسرائیل هشدار داد اگر به حمایت از استقلال کردستان عراق ادامه دهد، کشورش روند عادی سازی مناسبات با اسرائیل را متوقف خواهد کرد. اردوغان به کردهای عراقی گفت : تکان دادن پرچم اسرائیل شما را نجات نمی دهد.

اما ترکیه هنوز تصمیمی برای شرکت در مانور نظامی مشترک با ایران و عراق اتخاذ نکرده است .

اهداف این مانور نظامی مشترک ایران و عراق می تواند بشرح زیر باشد:

  1. اشغال پاسگاه های مرزی و سپس بدست گرفتن کنترل فرودگاه های اربیل ، سلیمانیه و کرکوک که تحت اشغال پیشمرگه های اقلیم کردستان می باشند، به هدف کنترل مرز های زمینی و هوایی کشور عراق با ترکیه، ایران و سوریه و نقاط مرزی که تاکنون کنترل آنان به اقلیم کردستان سپرده شده بودند. عراق در کرکوک یک فرودگاه نظامی دارد.
  2. کنترل و جلوگیری از تردد عوامل خارجی توطئه گر و ورود اسلحه و مهمات قاچاق به اقلیم کردستان.
  3. اخراج عوامل توطئه گر بیگانه بویژه عوامل اطلاعاتی و نظامی اسرائیل و برچیدن پایگاه های مخفی اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در اقلیم کردستان.
  4. کنترل چاه های نفت در اقلیم کردستان و جلوگیری از فروش نفت قاچاق از سوی فامیل بارزانی.
  5. بستن مرزها و جلوگیری از واردات و صادرات کالا به کردستان به هدف وارد آوردن شوک اقتصادی به حکومت اقلیم.
  6. تضعیف فامیل تمامیت خواه بارزانی که آلت دست بیگانگان است و تقویت مخالفین بارزانی ها به منظور زمینه سازی سقوط این فامیل از قدرت.
  7. برچیدن پایگاه های نظامی احزاب کرد ایرانی مخالف جمهوری اسلامی مستقر در کردستان عراق و پاکسازی صفحات غرب ایران از مخالفین مسلح رژیم جمهوری اسلامی.
  8. حمایت گروه های کرد و غیر کرد مخالف جدایی کردستان از عراق
  9. فراهم آوردن هر چه سریعتر زمینه های مناسب برای برگزاری انتخابات پارلمان اقلیم کردستان در ماه نوامبر 2017.
  10. پشتیبانی و شجاعت بخشیدن به اقلیت های مسیحی، کلدانی، آشوری، ایزدی، مسلمان، ترکمن ها و آذری های شیعه و سنی که در اقالیم؛ بارزانی و طالبانی زیردیکتاتوری فامیل بارزانی که ناچار به سکوت و پذیرش تغییرات تحمیلی شده اند.

ایران و عراق روی توان نیرو های ارتش وسپاه پاسداران ایران و ارتش جنگ آزموده و نیرو های ضد تروریست آموزش دیده پلیس عراق حساب می کنند و از سوی دیگر نیرو های حشدالشعبی شیعه که دارای گردان های مسیحی و ترکمن نیز می باشد می تواند اوضاع را بسود عراق و به ضرر کرد ها تغییر دهد. سخنان اخیر آیت الله سیستانی مبنی بر مخالفت با جدایی کردستان از عراق می تواند فتوی مذهبی این نیرو بشمار رود.

به گفته منابع آمریکایی استعداد نیرو های حشدالشعبی ( بسیج مردمی ) صد هزار تن می باشد.

در صورت بروز درگیری های نظامی، پیشمرگه های اقلیم کردستان فاقد نیروی هوایی و در نتیجه محروم از پوشش هوایی خواهند بود، و گمان نمی رود که اسرائیل قادر باشد کمک بزرگی در حق بارزانی انجام دهد.

اروپایی ها و روسیه در این درگیری های احتمالی نظاره گر خواهند بود. هر گونه حرکت نظامی اسرائیل واکنش حزب الله لبنان را در مرز های اسرائیل به دنبال خواهد داشت. شیخ حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان در عاشورای امسال از یهودیان خواست تا دیر نشده خاک فلسطین را ترک کنند وی افزود ؛ نتانیاهو شما را بسوی نابودی پیش می برد.

امکان ورود ترکیه به درگیری احتمالی در کردستان عراق وجود دارد. ترکیه به بهانه حمایت از ترکمن ها و آذری های مقیم اقلیم و جلوگیری از سقوط کرکوک بدست پیشمرگه های کرد بی شک نیروی نظامی وارد عراق خواهد کرد، ولی این بار خلاف سال 2015 میلادی با مخالفت دولت عراق مواجه نخواهد شد.

ترکیه در سال2014، یک گردان زرهی به استعداد 250 سرباز و 25 تانک برای آموزش پیشمرگه های کرد در مبارزه علیه داعش در نزدیکی شهر موصل مستقر کرده بود.

آمریکا باید میان کردستان و کشور های همسایه عراق انتخاب سختی را انجام دهد. ترکیه همسایه شمالی عراق عضو پیمان نظامی ناتو و در واقع شاخ ناتو در منطقه می باشد. در عراق آمریکا بزرگترین سفارتخانه خود در جهان را دارد، پنج هزار تن در این سفارت کار می کنند ، بجز این هنوز نیرو های نظامی آمریکا و مستشاران آمریکایی در عراق حضور دارند.

بی شک جمهوری اسلامی هم در نظر دارد از فرصت پیش آمده سود برده و برای جلوگیری از گسترش تب جدایی طلبی به مناطق کرد نشین مرزی ایران، و مقابله با نیرو های احزاب کرد ایرانی که به نیابت از سوی اسرائیل و عربستان سعودی مدت ها است در حال مبارزه مسلحانه با حکومت ایران می باشند، بطور جدّی صفحات غرب کشور را از وجود احزاب، گروه های مسلح و مخالفین حکومت ایران پاکسازی نماید.

اول اکتبر 2017