“هالک بانک ترکیه با آمریکا در پرونده جمهوری اسلامی همکاری می‌کند”

0
189

پس از گناهکار شناخته ‌شدن یکی از مقام‌های ارشد “هالک بانک” ترکیه در دادگاهی در نیویورک معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته است که این بانک با آمریکا در مورد پرونده دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی همکاری می‌کند.

 محمد شیمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ گفت که “هالک بانک” همکاری تنگاتنگی با وزارتخانه‌های خزانه‌داری و دادگستری آمریکا در مورد پرونده ایران دارد. این اظهارات پس از آن بیان شده‌اند که هیئت منصفه دادگاهی در نیویورک یکی از مدیران اجرایی این بانک را در جریان پرونده تحریم‌های جمهوری اسلامی گناهکار شناخت.

محمد هاکان آتیلا،معاون مدیرعامل “هالک بانک”، روز ۳ ژانویه در پنج مورد اتهامات وارده،از جمله پولشویی و کمک به دور زدن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ، محکوم شناخته شد.حکم نهایی دادگاه قرار است سه ماه دیگر اعلام شود. “هالک بانک” بزرگترین بانکی دولتی ترکیه است.

رضا ضراب، تاجر ایرانی که تابعیت ترکیه را نیز دارد، نوامبر گذشته در دادگاه شهادت داده بود که محمد هاکان آتیلا و شماری از مقام‌های ارشد دولتی ترکیه، از جمله وزیر اقتصاد پیشین این کشور، در همکاری جمهوری اسلامی و ترکیه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دست داشته‌اند.

ضراب ادعا کرده بود که حتی رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز از این اقدامات مطلع بوده است.

او گفته بود که هالک بانک در ابتدا تمایلی به همکاری با او نداشته اما پس از آنکه او با محمد ظفر چاغلایان، وزیر اقتصاد پیشین، “همدست” شده، این بانک حاضر به همکاری شده است. ضراب در شهادت خود گفته بود که اردوغان و سپس نخست‌وزیر ترکیه شخصا به دو بانک این کشور اجازه پیوستن به طرح دور زدن تحریم‌ها را داده بودند.

ترکیه این اظهارات را قویا رد کرده و مدعی است که این پرونده بر اساس “شواهد جعلی” ساخته شده است.

این کشور مقام‌های دادگاه آمریکا را متهم به همدستی با فتح‌الله گولن کرده است. دولت ترکیه فتح الله گولن و شبکه وابسته به او را عاملان کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ قلمداد می‌کند. گولن که ساکن آمریکاست، هر گونه مشارکت در این اقدام را رد کرده است.

به گزارش دویجه وله؛ پس از محکومیت محمد هاکان آتیلا در دادگاه نیویورک اردوغان در اظهاراتی شدیداللحن، ایالات متحده را متهم به “توطئه‌‌سازی زنجیره‌ای” علیه ترکیه کرده و گفته بود که این توطئه‌ها از جمله در زمینه اقتصادی هستند.