نیکان خسروی خواننده موسیقی متال: نمی‌توانستم حکم شش سال زندان را تحمل کنم

0
320

نیکان خسروی عضو گروه موسیقی متال «کانفس» که با دو اتهام در دادگاه انقلاب به شش سال زندان محکوم شده گفت پس از گذشت چند ماه از ابلاغ حکم دادگاه از ایران خارج و اکنون در ترکیه به سر می‌‌برد:‌ «من ۲۴ سالم است. طی سه سال گذشته در ترس و اضطراب نتیجه دادگاه بودم و پس از صدور حکم متوجه شدم که شاید کمی از دوران حکم در دادگاه تجدیدنظر کاهش پیدا کند و یا همین عینا تایید شود و من از ایران خارج شدم.»

نیکان خسروی ۲۴ ساله به همراه آرش ایلخانی ۲۳ ساله عضو دیگر گروه موسیقی متال کانفس، در ۲۷ اسفند ماه ۹۵ به دو به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و توهین به مقدسات به پنج سال حبس در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمدرضا مقیسه محکوم شدند. این دو اتهام از تهیه و تولید موسیقی غیرمجاز و تبلیغ شیطان پرستی و گفت‌وگو با رسانه‌های بیگانه به آنها وارد شده است. آرش ایلخانی در تهران منتظر رای دادگاه تجدیدنظر خود است.

به گفته نیکان خسروی، او در اتاق خوابش یک استودیو ساخته و  در آنجا موسیقی‌‌اش را ضبط می‌کرد. آنها طی چهار سال فعالیت دو آلبوم موسیقی به زبان انگلیسی به صورت آنلاین منتشر کرد که ۱۲ روز پس از انتشار دومین آلبوم‌شان به نام «در تعقیب رویاها» از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در تاریخ ۱۸ آبان ۹۴ بازداشت شدند. خبر اولین دور بازداشت آنها از سوی برخی از رسانه‌ها منتشر شد. نیکان خسروی و آرش ایلخانی هر دو در زمان بازداشت، دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد رودهن بودند. آرش ایلخانی اکنون در حال ادامه تحصیل است.

نیکان خسروی که اکنون در نوبت مصاحبه با سازمان ملل در ترکیه برای راهی شدن به کشور دیگری به عنوان پناهنده است به کمپین درباره نحوه بازداشتش گفت: «هفت هشت مامور یک مرتبه ریختند داخل خانه، کل خانه و اتاق من را تفتیش کردند، برخی از وسایلم را توقیف کردند، بعد هم به من دستبند زدند و با خودشان بردند. گفتند اتهامم سب النبی است. آرش را هم در راه دانشگاه به خانه در خیابان دستگیر کردند. ما هر کدام به طور جداگانه ۱۰ روز در بند ۲ الف سپاه بازجویی شدم. من ۴،۵ بازجو داشتم. دو سه روز اول می‌گفتم که بی‌گناهم. بعد بازجو می‌گفت برش گردانید داخل سلول تا وقتی متوجه شود گناهکار است. چند روز که گذشت حالم بد شده بود، یکی از بازجویان بهم گفت من اصلا مشکلی ندارم که تو را نگه دارم، اگر همکاری نکنی همین‌طور بازداشت موقتت تمدید می‌شود و اگر همکاری کنی آزاد می‌شوی.»

نیکان ادامه داد: «بازجویانم خط به خط شعرهایم را که به زبان انگلیسی بود ترجمه کرده بودند، به من می‌گفتند چرا اینجا این را گفتی چرا اونجا این رو؟ تو شیطان پرستی، خدا را قبول نداری. گفتند چرا فحش می‌دی در شعرهایت. واقعا باور داشتند که من ادم بدی هستم. می‌گفتند از کجا حمایت مالی می‌شوم و با چه کسانی رابطه دارم. در شعبه سوم دادسرای اوین بازپرس پرونده عکس‌های جلویم گذاشت که با دوست دخترم گرفته بودیم. گفتند این دختر کیه؟ چرا نصف موهاش قرمز و نصفش مشکی؟ می‌گفتند همه شما شیطان پرستی‌اید. می‌گفتند من شعرهایم سیاسی است. اما من ۲۱ سالم بود نه اهل سیاست بودم و نه اصلا سیاست را می‌فهمیدم اما وقتی در ایران زندگی کنی از لحظه‌ای که چشم باز کنی تا آخر شب یک جور زندگی روزانه‌ت با سیاست سرکار دارد که در شعرهای من هم بود.»

او که در ابتدا بازجویانش اتهام سب النبی را به او وارد کردند گفت: «من تا مدت‌ها فکر می‌کردم اعدام می‌شوم اما با دفاع وکیلم، بازجویان قانع شدند که شعرهای من حاوی مطالب توهین‌آمیز به به پیامبر و ائمه نیست. فقط در یک شعرم از ماهیت خدا صحبت کرده بودم.»

نیکان خسروی به مدت ۱۰ روز در انفرادی بند دو– الف سپاه پاسداران و پس از‌ آن به مدت یک ماه در بند عمومی زندان اوین نگهداری شد. پس از آن با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون از زندان ازاد شد اما مجددا در اواخر بهمن ماه ۹۴ بازداشت و دو ماه در زندان بود و  نهایتا در اوایل اردبیهشت ۹۵ آزاد شد.

به گفته نیکان خسروی «بازجویان در دومین بازداشت به من گفتند چرا خبر بازداشت‌ را رسانه‌ای کردم، گفتم من نکردم. روز اول بازجویی شدم اما بعد فقط در سلول باقی ماندم تا اینکه آزاد شدم.»

دادگاه او در دو جلسه در تاریخ ۲۸ شهریور و هشت دی ماه ۹۵ برگزار شد. نیکان خسروی درباره روند دادگاهش نیز گفت: «در جلسه اول دادگاه، اولین سوال قاضی این بود: از کی فعالیت ضد نظام‌ات را شروع کردی؟ انگار مطمئن بود من فعالیت ضد نظام داشتم. من هم گفتم اصلا به نظام کاری ندارم. گفت این شعرها را چرا نوشتی؟‌خواندی؟ دادگاه خیلی کوتاهی بود. قاضی چند بار گردنش را تکان داد و بعد گفت امروز نمی‌تونم گردنم درد می‌کنه، باشه برای بعد. چهار ماه طول کشید تا جلسه دوم دادگاه ما در تاریخ هشتم دی ماه برگزار شد. در طی این مدت وکیل‌ به من گفت که قاضی گردنش را عمل کرده است.»

نیکان ادامه داد: «قاضی مقیسه در جلسه دوم دادگاه هم از من پرسید که مثلا با چه هدفی این شعرها را خوانده‌ام؟ ارتباطاتم را چطور توضیح می‌دهم. جلسه ۱۵ دقیقه بیشتر طول نکشید.»

در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۹۵ حکم دادگاه به آنها ابلاع شد، براساس این حکم آپها هر کدام به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات به شش سال حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ نیکان خسروی که اکنون در ترکیه است گفت: «وکیلم گفت اگر اعتراض کنی، شاید کمی حکم تخفیف پیدا کند شاید هم عینا تایید شود. من دو سال صبر کرده بودم، دیگر طاقت نداشتم و آمدم بیرون.»