نیویورک تایمز: در صورت حمله به ایران، پالایشگاه آبادان و جزیره خارک هدف قرار خواهد گرفت

0
330

در حالی که حمله به تأسیسات نفتی عربستان تمامی منطقه را دوباره با تنشی خطرناک مواجه ساخته و بار دیگر از جمهوری اسلامی به عنوان متهم اصلی نام برده می‌شود، روزنامۀ آمریکایی نیویورک تایمز نوشت که ارتش آمریکا فهرستی از مکان‌هایی تهیه کرده که در صورت آغاز عملیات نظامی، باید در خاک ایران هدف قرار گیرند.

روز پنجشنبه ١٩ سپتامبر/٢٨ شهریور، نیویورک تایمز نوشت که از جمله اهداف تعیین شده در خاک ایران، پالایشگاه آبادان است که همچنان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های جهان به شمار می‌آید. جزیرۀ خارک نیز که مهم‌ترین پایانۀ صدور نفت جمهوری اسلامی را در خود دارد یکی دیگر از اهداف است.

همچنین مراکز پرتاب موشک و پایگاه‌های سپاه پاسداران و پایگاه‌های نظامی خوزستان – که به گفتۀ آمریکایی‌ها منشأ حمله به عربستان بوده – در فهرست ارتش آمریکا قرار دارند. به نوشتۀ روزنامۀ آمریکایی این فهرست از خیلی وقت پیش تهیه شده و سه ماه قبل نیز که پهپاد تجسسی آمریکایی توسط سپاه سرنگون شد، مورد نظر ترامپ قرار گرفت اما در نهایت رئیس جمهوری آمریکا از واکنش نظامی صرف نظر کرد و حملۀ سایبری به جمهوری اسلامی را ترجیح داد.

نیویورک تایمز می‌نویسد که هرگونه عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی به احتمال بسیار زیاد با شلیک موشک‌های کروز از کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا آغاز خواهد شد.

با اینحال، تحلیلگران معتقدند که واشنگتن و عربستان سعودی در مورد نوع واکنش در قبال ایران به قطعیت نرسیده‌اند. به گفتۀ سینزیا بیانکو، تحلیلگر “شورای اروپایی روابط بین‌الملل”، فکر غالب در ریاض اینست که آمریکا باید مراکز حساس و زیرساخت‌های مهم را در جمهوری اسلامی هدف قرار دهد تا  تلفات انسانی را محدود نگاه دارد.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ همۀ این فرضیات در حالی مطرح می‌شود که دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله به عربستان هنوز به طور قطعی ثابت و تأیید نشده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که طی هفتۀ آینده، مدارک قطعی در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد شد.