نیویورک تایمز: جریان ثابت سربازگیری داعش از ترکیه

0
156

به گزارش خبرگزاری های درون مرزی به نقل از نیویورک تایمز، وی که به همراه 10 تن از دوستان دوران کودکی خود به سوریه رفته بود، پس از گذراندن 15 روز در یک کمپ آموزشی در شهر رقه که عملا به یکی از مقرهای داعش تبدیل شده، به واحد جنگ منتقل شد. این جوان 27 ساله می گوید دو مرد را به قتل رسانده و در یک اعدام عمومی شرکت داشته است. کان تنها پس از آن به عنوان یک جنگجوی واقعی داعش پذیرفته شد که یک مرد را زنده به گور کرد.

کان که نمی خواست نام کاملش فاش شود گفت: «وقتی آنجا می جنگید، انگار که نشئه هستید. همه فریاد می زنند «الله اکبر» و همین به شما قدرت کشتن دشمن بدون ناراحتی از خونی که ریخته می شود را می دهد.»

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، صدها جنگجوی خارجی از اروپا و آمریکا پس از اعلام خلافت داعش به این گروه پیوسته اند اما یکی از بزرگترین مناطقی که داعش توانسته در آن به جذب نیرو بپردازد، ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو است.

بر اساس گزارش رسانه های خبری ترکیه و مقامات دولتی این کشور، بیش از یک هزار شهروند ترک به داعش پیوسته اند. برآورد سیا هفته گذشته نشان داد که این گروه بین 20 تا 31 هزار نیرو در عراق و سوریه دارد.

آمریکا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را به شدت تحت فشار قرار داده تا نظارت جدی تری بر مرز 560 مایلی خود با سوریه داشته باشد. ترکیه سال ها است که با پیگیری استراتژی «به صفر رساندن مشکلات با همسایگان» به عنوان نمونه ای از دموکراسی اسلامی در خاورمیانه شناخته شده است. اما محاسبات غلط مقامات این کشور، احمد داووداغلو، نخست وزیری ترکیه را در منطقه ای که حال در جنگ فرو رفته، منزوی و آسیب پذیر کرده است.

ترکیه در روزهای نخست ناآرامی های سوریه به دلیل به کارگیری سیاست مرزهای باز مورد انتقاد داخلی ها و خارجی ها قرار گرفت. منتقدان می گویند همین سیاست یکی از عوامل مهم خیزش داعش است. ترکیه معتقد بود که نیروهای مخالف خیلی زود بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را سرنگون می کنند اما با ادامه جنگ، این افراط گرایان بودند که از آشوب و ناآرامی سود بردند.

جوانان ترکی که به استخدام داعش درآمده اند می گویند خود را به آن نوع حکمرانی به اصطلاح اسلامی که داعش اجرا می کند بیشتر نزدیک می بینند تا حکمرانی حزب حاکم ترکیه که ریشه در نوعی اسلام مدرن دارد.

محله حاجی بایرام در قلب منطقه توریستی آنکارا طی یک سال گذشته به مرکز سربازگیری داعش تبدیل شده است. افراد محلی می گویند نزدیک به 100 تن از ساکنان این محله با هدف مبارزه برای این گروه به سوریه رفته اند.

عارف اکباس، نماینده منتخب 30 ساله ای که به امور محلی رسیدگی می کند، می گوید: «این روند از زمانی آغاز شد که پای یک غریبه با ریشی بلند به محله باز شد. پس از آن تمام معتادان به مواد مخدر شروع به رفتن به مسجد کردند.»

یکی از نخستین مردان محله که به داعش پیوست از اوزگوجان گوزلمچیوگلو بود که در میان همراهان داعش خود به محمد سلف معروف است. طی سه سال وی به یک فرمانده منطقه ای در رقه تبدیل شده و محلی ها می گویند وی اغلب به آنکارا رفت و آمد دارد و هر بار جوانان تازه ای را به استخدام داعش در می آورد.

ساکنان محلی می گویند، برخی جوانان عکس هایی از گوزلمچیوگلو را با اسلحه و در میدان جنگ به صورت آنلاین دیده اند و علاقمند شده اند. از زمانیکه شهرداری تنها مدرسه این منطقه را سال گذشته تحت برنامه نوسازی شهری خراب کرد، کودکان وقت بیشتری را در سایت های اینترنتی می گذرانند.

آرون استین، یکی از مقامات موسسه خدمات متحد سلطنتی مستقر در لندن می گوید: «مراکز سربازگیری دیگری نیز در آنکارا و دیگر نقاط ترکیه آشکارا در حال راه اندازی هستند اما به نظر می رسد دولت اهمیتی به این موضوع نمی دهد. به نظر می رسد حس تنفر آنها از بشار اسد به سیاستی منجر شده که مفاهیم جدی دارد.»