نیویورک تایمز: ایران خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا شده است

0
147

 به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نوری المالکی، نخست وزیر عراق گفته که ایران نسبت به مذاکره مستقیم با آمریکا درباره پرونده هسته‌ای خود ابراز تمایل کرده و عراق نیز برای تسهیل این مذاکره اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ روزنامه نیویورک‌تایمز این اظهارات آقای المالکی را به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته است.

به گفته این دیپلمات‌ها، در دیداری که نوری المالکی به تازگی و در ماه ژوئیه، با سفیر آمریکا در بغداد داشته، نخست وزیر عراق حامل پیامی از سوی مقامات ایران بوده و اظهار داشته که حسن روحانی رییس جمهور جدید ایران در مورد گفت‌وگو با آمریکا جدی است.

همچنین نوری مالکی گفته که با برخی از مقام‌های ایرانی مورد اعتماد آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه در ارتباط بوده، اما هویت این افراد را فاش نکرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد که هنوز برخی از مقامات غربی دچار تردیدند که آیا رهبران ایران به دنبال استفاده از عراق به عنوان مجرای گفت‌وگو با آمریکا هستند یا این که این موضوع، صرفا ابتکار آقای مالکی است.

دولت آمریکا هنوز درباره این اظهارات نخست وزیر عراق واکنشی نشان نداده‌، اما پس از اعلام نام حسن روحانی به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران، مقام‌های آمریکایی تمایلشان را برای برقراری ارتباط مستقیم با ایران بیان داشته‌اند.

پاتریک ونترل، سخنگوی دولت آمریکا گفته است که عراق یکی از شرکای آمریکاست و این دو کشور به طور منظم درباره مسائل مشترک، از جمله موضوع ایران، با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

وی همچنین اضافه کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، ما از مذاکره مستقیم با ایران به منظور حل و فصل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران استقبال می‌کنیم.

همچنین گری سامور، دستیار ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در دوره اول ریاست جمهوری اوباما، گفته که طبیعی است ایران از عراق برای ارسال پیام خود درباره مذاکره با آمریکا استفاده کند.

اما از سوی مقابل، حسن دانایی‌فر سفیر ایران در عراق، این خبر روزنامه نیویورک تایمز را رد کرده و در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، گفته که «این خبر صحت ندارد و کاملا نادرست است.»

با این حال، سفیر ایران در عراق اضافه کرده که عراقی‌ها همیشه دوست دارند به عنوان همسایه ایران، «تسهیل‌کننده» روابط ایران با کشورهای دیگر باشند.

همچنین خبرگزاری فارس، امروز خبر روزنامه نیویورک‌تایمز را «التماس وارونه واشنگتن برای مذاکره با تهران، از زبان نخست‌وزیر عراق» توصیف کرده است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران اخیرا بدبینی خود را به‌هرگونه مذاکره با ایالات متحده ابراز داشته است.

اشاره خبرگزاری فارس به اظهارات چند روز پیش خامنه‌ای است که در دیدار با مسئولان ارشد جمهوری اسلامی درباره مذاکره با آمریکا گفت: «به مذاکره با آمریکا خوش بین‌نیستم، اگرچه در سال‌های گذشته مذاکره در مسائل خاصی همچون عراق را منع نکردم.»