نیویورک‌تایمز: عربستان، داعش سفید است

0
161

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شامات» را «داعش سیاه» و عربستان سعودی را «داعش سفید» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری های درون مرزی، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز جمعه در گزارشی عربستان سعودی را پدر داعش و همسان با این گروه دانسته و در تشبیه این دو به هم نوشته است: «عربستان همان داعشی است که خودش ساخته است.»

در ابتدای یادداشت نیویورک‌تایمز آمده است: «داعش سیاه، داعش سفید. اولی، گلو می‌برد، می‌کشد، سنگسار می‌کند، آثار مشترک بشری را تخریب می‌کند و آثار باستانی و زنان را تحقیر می‌کند. دومی، لباس‌های بهتری پوشیده و مرتب‌تر است، اما همین کارها را انجام می‌دهد.»

رویکرد دوگانه غرب، در تقابل با این دو پدیده همزاد و همسان، نیز مورد توجه نیویورک‌تایمز قرار گرفته است: «غرب در نبرد با تروریسم علیه یکی جنگ به پا می‌کند، اما به سوی دیگر دست دوستی دراز می‌کند. این مکانیسم انکار است و انکار، بهای گزافی دارد.»

نیویورک‌تایمز، حفظ اتحاد راهبردی غرب با عربستان سعودی را به منزله سرپوش گذاشتن بر ارتباطی دانسته که ریاض با تولید، مشروعیت‌بخشی، تبلیغ و دفاع از وهابیت دارد- همان ایدئولوژی که داعش هم بر آن استوار شده است.

وهابیت، به توصیف نیویورک‌تایمز نوعی از افراط‌گرایی است که در قرن 18، در میان قتل عام و خونریزی شکل گرفت و با هر گونه هنر، آزادی و غیره مخالف است. با این توضیف، «عربستان، همان داعشی است که خودش ساخته است.»

این روزنامه آمریکایی در پایان با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری داعش می‌نویسد: «داعش، مادر دارد: حمله به عراق؛ اما پدر هم دارد: عربستان سعودی و مجموعه صنعتی – مذهبی آن.