نیروی دریایی آمریکا: ما به وضعیت «بازدارندگی محتاطانه» با جمهوری اسلامی رسیدیم

0
48

رئیس ارشد نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه امروز یکشنبه 6 دسامبر گفت که آمریکا پس از ماه‌ها حملات منطقه‌ای و توقیف کشتی‌ها در دریا حتی با وجود تنش‌های واشینگتن و رژیم جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای، به «بازدارندگی محتاطانه» با رژیم جمهوری اسلامی رسیده‌ است.

دریاسالار ساموئل پاپارو، ناظر بر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بحرین، افزود: «ما به بازدارندگی حساسی دست یافتیم … این بازدارندگی محتاطانه با توجه به حوادث و رویدادهای جهانی، دشوارتر می‌شود.»

وی افزود: «اما من دریافتم که فعالیت رژیم جمهوری اسلامی در دریا توأم با احتیاط، نگرانی و احترام است به طوری با محاسبات غلط غیر ضروری یا تنش‌آفرینی در دریا اقدام توأم با ریسکی انجام نمی‌دهد.»

پاپارو، خلبان جنگنده سابق نیروی دریایی که در این اواخر به عنوان مدیر عملیات فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا خدمت می‌کرد، موضعگیری متفاوت از نظر قبلی خود نسبت به نظر دریاسالار جیمز مالوی را اتخاذ کرد.

«بی پروا و تحریک آمیز»

مالوی در یکی از اظهارات اخیر خود در ماه آگوست خطاب به خبرنگاران، از رژیم جمهوری اسلامی به عنوان «بی پروا و تحریک آمیز» یاد کرد که در مانورهای دریایی خود سعی می‌کند «فصل مشترک را پایین بیاورد تا زمانی که مطمئن شود می‌تواند به عنوان طرف برنده و پیروز قلمداد شود.»

دوران مسئولیت مالوی شاهد عملیات توقیف نفتکش‌ها از سوی رژیم جمهوری اسلامی و انفجارهای مین در هدف قرار دادن تانکرهای نفتی بود که نیروی دریایی ایالات متحده، رژیم جمهوری اسلامی را مقصر دانست.

بابارو همچنین گفت معتقد نیست که مأموریت ناوگان پنجم، تحت تأثیر پیکربندی مجدد اولین ناوگان مسئول اقیانوس هند قرار گیرد.

العربیه گزارش داد؛ با این حال، اظهارات پاپارو، هشدار واضحی را به همراه داشت زیرا وی در نقل قولی از جیم ماتیس وزیر دفاع پیشین ایالات متحده گفت: «مؤدب باشید، حرفه ای باشید و برنامه ای برای کشتن همه افراد در اتاق داشته باشید. عملکرد ما به روی دریا از این فرمول پیروی می‌کند.»