نیروهای قطری با تسلیحات سنگین وارد یمن شدند

0
224

شبکه خبری الجزیره، وابسته به دولت قطر، شامگاه یکشنبه پانزدهم شهریور ماه گزارش داد که نیروهای نظامی این کشور مجهز به اسلحه سنگین و نیمه سنگین، موشک‌های دفاعی و سامانه‌های ارتباطی پیشرفته، از راه گذرگاه الودیعه در مرز عربستان سعودی، وارد یمن شده‌اند و قرار است در استان مارب مستقر شوند.

بنا بر این گزارش، نیروهای قطری که شمار آن‌ها به دو هزار تن می‌رسد، به وسیله دویست نفربر زرهی و تعدادی خودروی «هامر»، به یمن گسیل شده‌اند.

این گزارش افزوده است که گروه دومی از نیروهای قطری با شمار بیشتر نیرو و حجم بالاتری از اسلحه و تجهیزات نیز وارد عربستان سعودی شده‌اند و قرار است دوشنبه آینده، وارد یمن شوند تا در عملیات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه انصارالله شرکت کنند.

بنا بر گزارش الجزیره، با ورود نیروهای قطری به یمن، شمار نیروهای نظامی ائتلاف عربی در این کشور، به حدود ۱۰ هزار تن خواهد رسید. این نیروها قرار است در مرحله نخست، در مناطق مختلقی از یمن از جمله شبوه، الجوف، مارب و عدن مستقر شوند.

پس از آن‌که انصارالله و متحدانشان، مناطق وسیعی از یمن را به کنترل خود در آوردند و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور و اعضای دولتش مجبور به فرار از صنعا شدند، ائتلافی عربی به رهبری عربستان سعودی به منظور حمایت از دولت منصور هادی و بیرون راندن انصارالله از مناطقی که تصرف کرده‌اند، شکل گرفت.

هواداران عبد ربه منصور هادی در یک ماه اخیر موفق شدند شماری از مناطق، از جمله استان جنوبی عدن، را از کنترل انصارالله خارج کنند. اما همچنان مناطق وسیعی در مرکز و شمال یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور، در کنترل صنعا و متحدانشان است.

تاکنون عمده عملیات نیروهای ائتلاف عربی در یمن از راه حملات هوایی بود اما اخیرا نیروهای زمینی از کشورهای ائتلاف عربی نیز به این کشور گسیل شده‌اند.

پیش از این، روز یکشنبه، نایف البکری استاندار عدن اعلام کرده بود که دو لشکر، یکی اماراتی و دیگری عربستانی، متشکل از حدود ۸ هزار نیرو با تجهیزات کامل، «کمربندی امنیتی» گرداگرد عدن ایجاد کرده‌اند، تا مانع از حملات احتمالی حوثی‌ها به این شهر یا دیگر نا امنی‌ها در آن شوند.