نگرانی کنگره آمریکا از احتمال «باج‌گیری» جمهوری اسلامی

0
82

سه عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از آنتونی بلینکن از نقش ایالات متحده در مورد احتمال تسهیل در «باج‌گیری» و آزادسازی یک میلیارد دلار پول به جمهوری اسلامی که نزد کره جنوبی بود، توضیح خواستند. 

برایان استایل، جیم بنکس و گرگ استوب، سه نماینده جمهوری‌خواه ایالت‌های ویسکانسین، ایندیانا، و فلوریدا، روز پنجشنبه پنجم فروردین در این نامه بر روی وبسایت آقای استایل قرار گرفته، خواستار توضیح وزیر خارجه در مورد نقش دولت پرزیدنت بایدن در مورد احتمال آزادی‌سازی یک میلیارد دلار پول درخواستی جمهوری اسلامی در قبال آزاد‌ کردن یک کشتی توقیف شده کره جنوبی شدند.

این سه نماینده در نامه خود به گزارش‌هایی اشاره کرده‌اند که می‌گوید ایالات متحده در تسهیل این پرداخت یک میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی توسط کره جنوبی نقش داشته است. 

جمهوری اسلامی دو ماه پیش یک کشتی حامل مواد شیمیایی کره جنوبی را در آب‌های دریای عمان توقیف کرد. وزارت خارجه آمریکا در آن زمان و در واکنش اعلام کرد: «این رژیم در تلاشی آشکار برای باج‌خواهی از جامعه جهانی و وادار کردن آن به کاستن از فشار تحریم‌ها، به تهدید کردن حقوق و آزادی‌های کشتیرانی در خلیج فارس ادامه می‌دهد. ما نیز همصدا با جمهوری کره از جمهوری اسلامی می‌خواهیم این نفتکش را بی‌درنگ آزاد کند.»

جمهوری اسلامی خواستار آزادسازی حدود هفت میلیارد دلار است که در پی تحریم‌ها، در کره جنوبی توقیف و بلوکه شده است.

به گزارش روزنامه واشینگتن‌ فری‌بیکن، برایان استایل پیشتر از وزارت خزانه‌داری در این مورد توضیح خواسته بود؛ ولی خزانه‌داری در پاسخ گفته بود که این موضوع در حوزه وزارت خارجه است و از همین رو این نامه به وزیر خارجه فرستاده شده است.

صدای آمذیکا نوشت؛ دولت پرزیدنت بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات خود در قابل توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن را در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، دوباره برگرداند.