نگرانی ها از نقش شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی پس از شکست داعش

0
140

سعد حریری نخست وزیر لبنان ضمن اعتراض به دیدار رهبر یک گروه شبه نظامی عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی از مرز لبنان و اسرائیل، این دیدار را غیر قانونی خواند.

رئیس شبه نظامیان موسوم به عصائب اهل الحق در جریان این دیدار گفته بود افرادش می خواهند دوشادوش حزب الله لبنان بجنگند.

آنچه باعث اعتراض شدید نخست وزیر لبنان شد، بازدید قیس الخزعلی رئیس گروه شبه نظامی عراقی «عصائب اهل الحق» از مرز لبنان و اسرائیل بود، که بدون اطلاع مقام های رسمی بیروت انجام شده است.

آقای خزعلی یک روحانی عراقی ست اما هنگام این بازدید یونیفورم نظامی بر تن داشت.

قیس الخزعلی، رئیس شبه نظامیان عصائب اهل الحق گفت: «آمادگی کامل داریم تا به همراه برادران حزب الله از مردم لبنان و فلسطینی ها در برابر اقدامات و اشغال غیرعادلانه اسرائیل دفاع کنیم، که نشانه ای از تعهد اسلامی ما به این مبارزه است.»

یکی از همراهان قیس الخزعلی در این بازدید توضیحاتی در مورد بلندی های جولان که در جنگ سوم اعراب و اسرائیل در نیم قرن پیش به تصرف ارتش اسرائیل درآمد، در اختیار مهمان عراقی خود گذاشت.

سعد حریری نخست وزیر لبنان نیز ضمن غیرقانونی خواندن این بازدید اعلام نشده از مرزهای جنوبی، با انتشار بیانیه ای از مقام های انتظامی و امنیتی لبنان خواست ضمن تحقیق در این خصوص از حضور بدون مجوز افراد در مرزهای کشور جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، روز یکشنبه حیدر العبادی نخست وزیر عراق شکست کامل داعش در آن کشور را اعلام کرد.

جیش الشعبی یا بسیج مردمی عراق سه سال پیش به فرمان آیت الله علی سیستانی رهبر شیعیان عراق و برای تقویت جبهه مبارزه با داعش تشکیل شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ اما با پایان یافتن این مبارزه خونین وجود این شبه نظامیان که گروه بزرگی از آنان ارتباط تنگاتنگی با جمهوری اسلامی دارند، و نحوه انحلال یا قرار گرفتن آنها در سلسله مراتب فرماندهی نیروهای مسلح عراق به یک موضوع جنجال برانگیز مبدل شده است.