نگرانی سازمان مبارزه با پولشویی در مورد مراودات مالی با ایران

0
165

یک سازمان بین المللی مبارزه با پولشویی از سازمان های اطلاعاتی دولتی در امور مالی خواست به نقل و انتقالات پولی و روابط تجاری مرتبط با ایران و کره شمالی توجه بیشتری کنند.

“نیروی ضربت اقدام مالی” مستقر در پاریس روز جمعه از آنچه کوتاهی ایران در برخورد با اقدامات مربوط به تامین مالی فعالیت های تروریستی خواند ابراز نگرانی کرد و گفت این موارد تهدیدی جدی برای یکپارچگی نظام مالی بین المللی است.

به گزارش صدای آمریکا، نگرانی این سازمان مبارزه با پولشویی پس از آن مطرح می شود که با کاهش تحریم های بین المللی علیه ایران، شماری از بانک های ایرانی به شبکه بین المللی نقل و انتقالات مالی سوئیفت متصل شدند.

پیوستن دوباره ایران به شبکه سوئیفت به بانک های این کشور اجازه می دهد با بانک های خارجی، مراودات پولی داشته باشند.

لازم به ذکر است که شیوه‌های پول‎شویی پیچیده و متنوع است. این شیوه‌ها به عواملی چون نوع خلاف انجام‎شده، نوع نظام اقتصادی و قوانین و مقررات کشوری بستگی دارد که در آن‌جا خلاف صورت گرفته‌است و نوع مقررات کشوری که درآن جا پول تطهیر می‌شود. از معمول‎ترین و مهم‌ترین روش‎های پول‎شویی این است که پول‎شویان اقدام به تاسیس شرکت‌های مختلف برای نقل‎وانتقال پول‎های کثیف و هم‎چنین اقدام به هزینه‌کردن این گونه پول‎ها در امور اقتصادی متنوع هم‎چون انجام کارهای عمرانی یا سرمایه‎گذاری در انواع مختلف بازارهای مالی (بانک، بورس، …) و خدمات مهندسی گوناگون می‌کنند. راحت‎ترین روش برای کاهش جلب توجه مجریان قانون به عملیات پول‎شویی این است که مقادیر هنگفت پول نقد به مقادیر کوچکی تبدیل می‎شود. این مبالغ یا به طور مستقیم در بانک سپرده‎گذاری می‎شود یا با آن ابزارهای مالی چون چک، سفته، سهام، اوراق مشارکت، و غیره خریده می‎شود و آن‎ها را در مکان‎های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شیوه‌های دیگر پول‌شویی سرمایه‎گذاری موقت در بنگاه‎های تولیدی – تجاری قانونی، سرمایه‎گذاری در بازار سهام و اوراق قرضه، ایجاد سازمان‎های خیریه قلابی، سرمایه‎گذاری در بازار طلا و الماس و دیگر فلزات گران‎بها یا جواهرآلات، شرکت در مزایده‎های آثار هنری و اجناس عتیقه و انتقال پول به کشورهای دارای مقررات بانکی آزاد – مثل سوئیس – می‌باشد به صورتی که پول کثیف زمانی که در فعالیت‎های قانونی وارد و سرمایه‎گذاری می‎شود، در طول گردش و دست‎به‎دست شدن با پول‎های تمیز آمیخته می‌شود، تا جایی که شناسایی آن ناممکن می‌شود. متأسفانه، تاکنون روش قابل‎قبولی برای اندازه‎گیری حجم پول‎شویی ارایه نشده‌است.