نگرانی آمریکا از تحرکات ایذایی شبه‌نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی در عراق

0
113

مقامات وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» روز جمعه 11 دسامبر فاش کردند که ارتش آمریکا اکنون در حالت آماده باش فوق‌العاده قرار دارد و در حال تقویت نیروهای خود در منطقه، برای پاسخگویی به هرگونه حمله احتمالی رژیم جمهوری اسلامی است.

به گفته مقامات آگاه این وزارتخانه، شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی در عراق نیز در روزهای اخیر آمادگی خود را بالا برده‌اند و این امر باعث نگرانی در مورد قصد آن‌ها برای حمله به نیروهای آمریکایی موجود در آنجا یا مراکز دیپلماتیک وابسته به واشینگتن شده ‌است.

مسئولان در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌ان‌ان» با تأکید بر این که این موضوع، نگران کننده است، افزودند که آنها نشانه‌های خاصی از آمادگی شبه‌نظامیان برای شروع حملات، وجود ندارد اما با توجه حساسیت داده‌های اطلاعاتی که در اختیار دارند، از ارائه جزئیات دیگر خودداری کرده و تأکید داشتند این گونه توانمندی‌ها و اسلحه و موارد مشابه در عراق وجود دارد و این گروه‌ها همیشه انبارهای موشک و توپخانه را در آنجا نگهداری می‌کنند.

تکمیل آمادگی‌ها در روزهای اخیر

این مقام مسئول تأکید کرد در حالی که نشانه‌های معینی مبنی بر تصمیم به حمله وجود ندارد ولی آمادگی‌های برای حمله در چند روز اخیر انجام شده‌ است.

همچنین پس از گزارش ماه گذشته در این مورد که رئیس‌جمهوری آمریکا از دستیاران ارشد خود خواسته، گزینه‌هایی برای حمله به سایت‌های هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی را تدوین کنند، رهبران رژیم جمهوری اسلامی به احتمال زیاد در وضعیت تنش به سر می‌برند.

این تحولات همزمان با کاهش حضور دیپلماتیک ایالات متحده در عراق است که در میانه روندی است که قرار است تا پنجم ژانویه آینده خروج 2500 سرباز را به پایان برساند.

محاسبات اشتباه ممکن است اوضاع را دگرگون سازد

در همین زمینه، به نظر مقامات آمریکایی، نگرانی کشورشان از محاسبات غلطی است که رژیم جمهوری اسلامی یا شبه‌نظامیان نیابتی ممکن است با حملات بی پروا علیه منافع آمریکا انجام دهند که می‌تواند ترامپ را وادار به حمله به رژیم جمهوری اسلامی کند.

قابل توجه است که فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز پنج‌شنبه ویدیویی را در حساب توئیتر خود منتشر کرد که پرواز دو بمب افکن بی 52 اچ نیروی هوایی آمریکا را به همراه هواپیماهایی از نیروی هوایی شرکای منطقه نشان می‌دهد.

ژنرال فرانک مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز توضیح داد که توانایی فرماندهی بمب افکن‌های استراتژیک و پرواز بدون توقف در یک مأموریت بین قاره‌ای و ادغام سریع آنها با چندین شریک منطقه‌ای، نشان دهنده روابط نزدیک همکاری و تعهد مشترک به امنیت و ثبات منطقه‌ای در میان متحدان است.

وی افزود که دشمنان بالقوه باید بدانند که هیچ کشوری درجهان درمقایسه با آمریکا از آمادگی بیشتری برخوردار نبوده و قادر به استقرار سریع یک نیروی جنگی اضافی در برابر هرگونه تجاوز نیست.

وی ادامه داد: ما خواهان درگیری نیستیم اما باید تعهد خود را حفظ کرده و آماده مقابله با هر شرایط اضطراری و مقابله با هرگونه تجاوز باشیم.

العربیه گزارش داد؛ شبه‌نظامیان نیابتی رژیم جمهوری اسلامی در عراق طی دوره اخیر حملات موشکی انجام دادند اما پس از ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی در ماه گذشته و همزمان با سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در اوایل ژانویه گذشته در پی حمله پهپادی آمریکا، بر شدت تنش‌ها افزوده شده ‌است.