«نکات دشوار» می‌تواند مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های بزرگ را بدرازا بکشد

0
161

نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات وین، در ساعات پایانی روز پنجشنبه ٩ ژوئیه/ ١٨ تیر، اعلام کردند که گفتگو‌ها میان طرفین میتواند از مهلت تعیین شده فراتر رود. وزرای امور خارجۀ فرانسه، آمریکا و جمهوری اسلامی اذعان کردند که علیرغم پیشرفت‌های بدست آمده، دشواری‌ها همچنان پا بر جاست.

“لوران فابیوس”، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفتگو با خبرنگاران گفت «نکات دشواری هنوز راه حل نیافته است، هر چند که مذاکرات در جهت مطلوبی پیش می رود». وی گفت که شب را در وین خواهد گذراند و به مذاکره ادامه خواهد داد به این امید که «راه باقی مانده طی شود». وی افزود که «پیمودن صد متر آخر و پایان راه مشکل تر است» و فرانسه تلاش می کند «با حفظ اصول در یک رویکرد ساختاری است دست یافتن به یک توافق را ممکن سازد».

“جان کری”، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که بطور جداگانه سخن می گفت خواستار توافقی شد «که در آزمون زمان دوام بیاورد». جان کری با این حال گفت که «ما نمیتوانیم تا ابد دور میز مذاکره بنشینیم. در همین حال ما به خود اجازه نمی‌دهیم که به بهانه اینکه عقربه ساعت به نیمه شب رسیده، میز مذاکراه را ترک کنیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به ابعاد تکنیکی و بسیار مشکل مذاکرات هسته ای و همچنین حساسیت سیاسی خطیر این مذاکرات اشاره کرد و گفت:«تا کنون پیشرفت‌هایی داشته ایم، ولی هنوز مشکلات عمده ای باقیمانده است». او گفت: «نباید عجله کرد و اجازه نخواهیم داد که برای پایان یافتن سریع کار تحت فشار قرار بگیریم».

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که اگر به یک توافق با جمهوری اسلامی دست یابیم، «توافقی خواهد بود که در آزمون زمان پایدار خواهد ماند. هدف ما، رسیدن به توافقی نیست که برای چند هفته و یا چند ماه دوام بیاورد، توافقی که ما خواستار آن هستیم باید بتواند در دهه های آینده استحکام لازم را داشته باشد».

“محمد جواد ظریف”، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ، نیز اعلام کرد که برای دست یافتن به یک توافق هر اندازه که لازم باشد در وین خواهد ماند.

خانم “فدریکا موگرینی”، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، با این حال اعلام داشت که «اگر در ساعات آینده تصمیمات مهم در این زمینه اخذ نشود، توافق‌نامه‌ای وجود نخواهد داشت».