نویسنده «جن‌گیر» درگذشت

0
196

ویلیام پیتر بلتی نویسنده فیلم «جن گیر» ساخته ویلیام فریدکین در ۸۹ سالگی درگذشت.

ویلیام پیتر بلتی رمان‌نویس و برنده جایزه اسکار برای فیلمنامه نویسی و یکی از مشهورترین نویسندگان برای خلق فیلم ترسناک «جن‌گیر» که کارگردان دو فیلم نیز بود، در ۸۹۹ سالگی درگذشت.

وی که ساخت دو فیلم «نهمین ترکیب» و «جن‌گیر۳» را در کارنامه داشت در مریلند چشم از جهان فروبست.

ویلیام فردکین کارگردان «جن گیر» در توییتری که دیروز جمعه منتشر کرد، نوشت: ویلیام پیتر بلتی، دوست عزیز و برادری که خالق «جن‌گیر» بود درگذشت.

بلتی با رمان «جن گیر» در سال ۱۹۷۰ برابر ۵۷ هفته در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز بافی ماند و در نهایت در سال ۱۹۷۳ فیلمی با اقتباس از آن به کارگردانی ویلیام فردکین راهی پرده‌های نقره‌ای شد. این فیلم نه تنها با موفقیتی چشم‌گیر در باکس آفیس روبه رو شد و ماه‌ها در سینماها به نمایش درآمد بلکه نامزد اسکار برای بهترین فیلم شد که برای اولین بار بود که فیلم ترسناک نامزد کسب جایزه در این بخش می‌شد و در نهایت جایزه فیلمنامه اقتباسی را برای بلتی دریافت کرد.

الن برستین، ماکس فون سیدو، جیسون میلر، لی جی کاب و لیندا بلر بازیگران این فیلم بودند.

داستان فیلم در جرج تاون در حومه واشنگتن دی سی می‌گذرد. کریس مک‌نیل، بازیگر زن تلویزیون، نگران سلامت دخترش، رِیگِن، است که دچار تشنج شدید شده و در نهایت به کریس پیشنهاد می‌کنند از یک جن‌گیر کمک بگیرد. پدر مِرین به خانهٔ کریس مک‌نیل می‌رود و به‌همراه پدر کاراس جن‌گیری را شروع می‌کنند. در این مراسم سخت و طاقت‌فرسا، پدر مِرین جان خود را از دست می‌دهد و پدر کاراس در نهایت، به قیمت جان خودش، اهریمن را از بدن ریگن خارج می‌کند.

سریالی تلویزیونی بر مبنای این داستان از سپتامبر ۲۰۱۶ در شبکه فاکس به نمایش درآمده است.

بلتی وقتی این فیلمنامه را نوشت در فیلمنامه نویسی کاملا باتجربه بود و با بلیک ادواردز در شماری از فیلم‌ها همکاری کرده بود که دو کمدی «پلنگ صورتی» و ادامه‌ای بر «شات در تاریکی» از جمله آنها بود. «گان» اقتباسی از «پیتر گان» نیز سریالی بود که او با همکاری ادواردز فیمنامه‌اش را نوشت.  در فیلم «لیلی عزیز» یک درام رامانتیک نیز که او آن را با همکاری ادواردز نوشت، جولی اندروز و راک هادسن بازی کردند.

کمدی سیاسی«جان گلدفارب، لطفا بیا خانه!» با بازی شرلی مک‌لین نیز فیلم دیگری بود که با اقتباس از رمانی به همین نام از بلتی ساخته شد.

بلتی در ساخت فیلم دوم «جن‌گیر» در سال ۱۹۷۷ نقشی نداشت؛ فیلمی که با نقدهای منفی زیادی نیز روبه رو شد.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، این نویسنده اصلیتی لبنانی داشت و در نیویورک از والدینی مهاجر از لبنان متولد شد.