نوبل صلح به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تعلق گرفت

0
114

نوبل صلح ۲۰۱۳ به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تعلق گرفت. این سازمان در حال حاضر مشغول انهدام سلاح های شیمیایی سوریه است.

کمیته نوبل در اسلو پایتخت نروژ روز جمعه اعلام کرد سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به دلیل تلاش فوق العاده در محو سلاحهای شیمیایی به دریافت این جایزه نائل می شود.

به گزارش صدای آمریکا؛ سازمان منع تسلیحات اتمی در سال ۱۹۹۷ به منظور اعمال کنوانسیون بین المللی منع استفاده از سلاح شیمیایی تشکیل شد و در لاهه قرار دارد.

 در بیانیه روز جمعه کمیته صلح نوبل در اسلو آمده است که فعالیت سازمان منع تسلیحات شیمیایی کمک کرده است سلاح شیمیایی – در حالی که در قوانین بین المللی «تابو» محسوب می شود – تعریف شود. در بیانیه آمده است وقایع جدید سوریه که در آن از سلاح شیمیایی علیه شهروندان غیر نظامی استفاده شده، تاکیدی بود بر نیاز به افزودن بر تلاشها برای کنار نهادن این نوع تسلیحات.

 سوریه پذیرفته که دارای سلاح شیمیایی است و روز دوشنبه خواهان عضویت در سازمان منع تسلیحات شیمیایی شده است.

 سازمان منع تسلیحات شیمیایی توسط دولتهای عضو تشکیل شده و بودجه ای ۱۰۰ میلیون دلاری دارد. حدود ۵۰۰ نفر در مقر این سازمان در لاهه – هلند کار می کنند. این سازمان تاکنون در ۸۶ کشور جهان بیش از ۵۰۰۰ عملیات بازرسی انجام داده است.

 اتحادیه اروپا، رئیس جمهوری باراک اوباما، آنگ سان سوچی رهبر دموکراسی طلب برمه، شیرین عبادی وکیل حقوق بشر در ایران، و لخ والسا رهبر اتحادیه های کارگری لهستان از جمله کسانی هستند که در سی سال گذشته جایزه صلح نوبل به آنان تعلق گرفته است.