نمی توان به جمهوری اسلامی درباره توافق هسته‌ای اطمینان کرد

0
111

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، می‌گوید دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد ندارد به توافق هسته‌ای 2015با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» بازگردد، چرا که نمی‌شود به جمهوری اسلامی اطمینان کرد.

سه‌شنبه 10 ژانویه، پرایس در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در محل وزارت خارجه درباره توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی و وضعیت آن پس از اعلام بایدن مبنی بر اینکه برجام «مرده» است، مورد سوال واقع شد.

پرایس پاسخ داد: «بازگشت به برجام در دستور کار دولت بایدن نیست. اساساً به یک دلیل در دستور کار نیست، آن هم این است که جمهوری اسلامی به آن پشت کردند. جمهوری اسلامی از پای‌بندی به تعهداتی که بر عهده گرفته بودند، سر باز زدند.»

هنگامی که خبرنگار دیگری پرسید واکنش واشینگتن به اعلام تمایل احتمالی جمهوری اسلامی برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای چه خواهد بود، سخنگوی وزارت خارجه ابتدا گفت «ما روی حدس و گمان حساب باز نمی‌کنیم»، اما بعدا افزود: «دولت بایدن در این مرحله علاقه‌ای به معامله با جمهوری اسلامی ندارد.»

وی گفت: «حتی اگر جمهوری اسلامی فردا بخواهند پای میز مذاکره بازگردند، ما سابقه آنها را می‌دانیم. متأسفانه سابقه‌‌شان به ما نشان می‌دهد که حرف جمهوری اسلامی اعتبار ندارد و نمی‌شود رویش حساب کرد. و البته ما قبلا این مسیر را رفته‌ایم.»

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت، در جریان کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگاران همچنین از پرایس پرسیدند که بدون احیای توافق هسته‌ای قدیمی یا حصول یک توافق جدید، آمریکا چگونه می‌خواهد از دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتم جلوگیری کند؟

پرایس پاسخ داد: «کارزار فشار حداکثری ترامپ جواب نداد، اما اگر آمریکا با متحدانش همکاری کند تا مطمئن شود جمهوری اسلامی فشار اقتصادی و دیپلماتیک باقی جهان را احساس می‌کند، رژیم اسلامگرا ممکن است مسیر خود را تغییر دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پایان پشتیبانی کشور متبوع خود از تظاهرات ضدحکومتی مردم ایران را اعلام کرد و گفت در حال حاضر تمرکز واشینگتن بر کمک به معترضان ایرانی است.