نمونه‌برداری از پارچین ‘بدون حضور بازرسان آژانس انجام شده است’

0
112

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از نمونه‌برداری از مرکز نظامی پارچین توسط متخصصان ایرانی و بدون حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده است.

آقای کمالوندی به ایرنا گفت هفته گذشته “چند نمونه‌برداری محیطی از نقاط مشخص در مجموعه پارچین صرفا توسط متخصصین ایرانی و بدون حضور بازرسان آژانس و با رعایت آیین‌نامه‌‎ها و استانداردهای مربوطه انجام شد و در اختیار کارشاسان آژانس قرار داده شد.”

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دیدار روز گذشته (یکشنبه ۲۰ سپتامبر/ ۲۹ شهریور) یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تاسیسات پارچین را تشریفاتی توصیف کرد و گفت: “این اقدام برای خنثی کردن تبلیغات مطرح شده در این زمینه در چند سال گذشته موثر و خوب بود.”

این درحالی است که آژانس در بیانیه روز یکشنبه خود اعلام کرد که دیدار آقای آمانو از پارچین برای اجرای بخشی از نقشه راه در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران انجام شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران:

به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی خود را نمی‌دهیم و این را بارها مطرح کردیم اما اتهاماتی که از سال‌های گذشته مطرح کردند باید رفع شود.

ایران متهم است که در پارچین آزمایش‌های مشکوک در ارتباط با تسلیحات هسته‌ای انجام داده است. دولت ایران این اتهام را رد می‌کند اما همین موضوع باعث شده که پارچین به یکی از مهم‌ترین مسائل حل‌نشده در پرونده هسته‌ای ایران تبدیل شود.

چگونگی حل و فصل اختلاف‌ها درباره پارچین بخشی از توافق محرمانه ایران و آژانس است که هم‌زمان با اعلام توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی صورت گرفت.

به گزارش بی بی سی؛ بعد از اعلام این توافق گزارش‌های متفاوت و متناقضی درباره شیوه نمونه‌برداری از این مرکز نظامی در توافق محرمانه ایران و آژانس منتشر شد.

بیش از یک ماه پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی منتشر کرد که در آن مدعی شد بر اساس توافق ایران و آژانس، بازرسان سازمان ملل از ورود به پارچین منع شده‌اند و ایرانی‌ها خود نمونه‌برداری از این سایت را انجام خواهند داد. آسوشیتدپرس بعدا گزارش داد که این اطلاعات بر اساس پیش‌نویس اولیه توافق بوده و قابل تایید نیست.

حدود ده روز پیش هم خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد که بازرسان سازمان ملل متحد در هنگام نمونه‌برداری تکنسین‌های ایرانی از سایت نظامی پارچین حضور خواهند داشت.