نمایندۀ ایران در آژانس انرژی اتمی: پارچین ربطی به آژانس ندارد

0
145

در حالی که قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر سال جاری میلادی، نظری قطعی در مورد برنامۀ هسته‌ای ‌ایران صادر کند و ابهام در مورد صلح‌آمیز بودن یا نبودن آن را برطرف نماید، یوکیا آمانو، رئیس این آژانس گفت که برای رعایت این برنامۀ زمانی نیاز به تلاش بیشتری هست. آژانس انرژی اتمی از جمله در مورد فعالیت‌های ایران در محوطۀ نظامی پارچین سؤالاتی دارد.

به گفتۀ آمانو:«همانطور که از قبل مقرر بود، در تاریخ پانزده اوت (۲۴ مرداد) ایران توضیحات کتبی و اسنادی را در اختیار آژانس قرار داد تا برخی مسائل را روشن کند. آژانس در حال حاضر مشغول بررسی این اطلاعات تازه است و پرسش‌های خود را تا روز ۱۵ سپتامبر(۲۴ شهریور) با ایران مطرح خواهد کرد».

مقامات آژانس انرژی اتمی می‌گویند که همۀ امکانات و ابزار لازم را برای بازرسی از پارچین در اختیار دارند.

اما در مقابل، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس گفت: «پارچین یک سایت نظامی متعارف است و ساخت و ساز در آن امری طبیعی است و ربطی هم به آژانس ندارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود که بیش از ده روز قبل منتشر شد، اعلام کرده بود که در یکی از نقاط محوطۀ پارچین، خودرو‌ها، تجهیزات و احتمالا وسایل ساخت‌وساز را شناسایی کرده است.

آقای نجفی گفت: «این عجیب است که اضافه شدن یک بخش کوچک به یک ساختمان بی ربط، تحقیقات آژانس را تحت تاثیر قرار دهد.»