نمایندگان پارلمان اروپا به موگرینی: سرکوب‌‌ها در ایران فراموش نشود

0
168

فدریکا موگرینی به همراه ۶ عضو ارشد اتحادیه اروپا در چارچوب برجام و روند تنش‌زدایی با ایران سفری دو روزه به تهران می‌کند. گفته شده که این هیئت به دلیل تنگی وقت، ملاقاتی با کنشگران مدنی و فعالان حقوق بشری نخواهد داشت.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی “اتحادیه اروپا” در راس هیئتی عالیرتبه روز شنبه ۱۶ آوریل وارد تهران می‌شود. شش کمیسر اتحادیه اروپا در زمینه‌های انرژی، تجارت و صنعت نیز موگرینی را در این سفر دو روزه همراهی خواهند کرد.

این دیدار در چارچوب روند تنش‌زدایی با ایران پس از توافق هسته‌ای و به جریان افتادن برجام صورت می‌گیرد. این هیئت از جمله شرایط ایران برای از سرگیری مبادلات مالی با بانک‌های بین‌المللی را نیز بررسی خواهد کرد.

نخست‌وزیر ایتالیا، ماتئو رنتزی چند روز پیش در راس هیئتی ۶۰ نفره در تهران بود و چند قرارداد نفت و گاز به ارزش ۷ میلیارد دلار امضا کرد. سه ماه پیش از این، روحانی در سفر پاریس توافق‌نامه‌هایی به حجم ۱۵ میلیارد دلار امضا کرده بود.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته است سفر هیئت عالی اتحادیه به تهران، پیامی در تعامل دوباره با جمهوری اسلامی واطمینان بخشیدن به کشورهایی است که قصد از سرگیری مناسبات با ایران را دارند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام می‌نویسد: بانک‌های بین‌المللی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران، نیازمند مشارکت آنهاست، از مبادلات مالی با ایران بیم دارند زیرا نگران واکنش‌های قانونی ناشی از تحریم‌های اروپا و آمریکا در سال‌های گذشته هستند. ۳۳ بانک ایرانی هم‌چنان از اتصال به شبکه سوئیفت محرومند.

بخشی از تحریم‌های ایران بر اساس توافق هسته‌ای لغو یا تعلیق شده‌اند اما تحریم نهادهای نظامی چون سپاه قدس و هم‌چنین تحریم‌های موشکی ایران به خاطر نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی هم‌چنان برقرارند. کمی پیش از سفر موگرینی، اتحادیه اروپا تحریم‌های حقوقی بشری ۸۲ مقام امنیتی، نظامی و قضایی را به خاطر مشارکت در سرکوب‌های اجتماعی، به مدت یک سال تمدید کرد.

مقام مسئول اتحادیه اروپا به رویترز گفته است که ایران مایل است به سازمان تجارت جهانی بپیوندد و اروپا می‌خواهد از این خواست حمایت کند اما ایران باید گام‌های بیشتری بردارد تا مبرا بودن خود از پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را ثابت کند.

نامه ماریچه اسخاکه به موگرینی

اتحادیه اروپا پیش‌تر در بیانیه‌ای از نقض فاحش حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است. برخی از سازمان‌های غیردولتی مانند جامعه بین‌المللی حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر در نامه به فدریکا موگرینی از او خواسته‌اند که توجه بیشتری به امور حقوق بشری در دیدارها و مذاکرات با مقامات ایرانی به خرج دهد. این دو نهاد، تاکید کرده‌اند که شمار بالای اعدام‌ها در دولت حسن روحانی، از سال ۱۹۸۹تا کنون سابقه نداشته است.

بر همین اساس، ماریچه اسخاکه، نماینده هلندی پارلمان اروپا از موگرینی خواسته است که مسئله حقوق بشر را در کانون گفت‌وگوهای خود در سفر به تهران قرار دهد.

اسخاکه روز جمعه (۱۵ آوریل/۲۶ فروردین) نامه‌ای با امضای ۶۰ نماینده دیگر به موگرینی فرستاد و در آن خواست تماس‌ها و ارتباطات ایران با اروپا به وضعیت حقوق بشر در این کشور مشروط باشد.

اسخاکه از موگرینی تقاضا کرده با توجه به تعداد بسیار بالای اعدام‌شدگان، دستگیری منتقدان و سانسور نظام‌مند رسانه‌های اینترنتی و غیراینترنتی، مسئله حقوق بشر و آزادی‌های دموکراتیک را در صدر دستور کارش در مذاکرات تهران قرار دهد.

در این نامه هم‌چنین خواسته شده که هیئت اتحادیه اروپا، از توجه به حمایت فعالانه جمهوری اسلامی از رژیم اسد، حزب‌الله لبنان و نقشی که در یمن ایفا می‌کند، غافل نشود.

ماریچه اسخاکه یکی از منتقدان وضعیت حقوق بشر در ایران است و پیش از این نیز به ایران سفر داشته است. او از جمله نمایندگان هیئت پارلمانی اروپا بود که در سال ۲۰۱۳ با نسرین ستوده و جعفر پناهی در تهران دیدار کرد. دیدار دوم او از تهران در ماه ژوئن ۲۰۱۵ به خاطر نوع لباس پوشیدن او جنجال‌آفرین شد.

او در ملاقات با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به جای روسری، کلاه هلندی به سر گذاشته بود و لباس تنگی به تن داشت. اصولگرایان که دست‌شان از انتقاد و اعتراض به اسخاکه کوتاه بود، در آن زمان حملات اصلی خود را متوجه لاریجانی کردند که چرا دیدار را لغو نکرده است.