نماینده قربانیان انفجار الخُبر:دلایلی ‌بر دست‌داشتن جمهوری اسلامی در انفجار الخُبر وجود دارد

0
212

جیمز موریارتی وکیل و نماینده قربانیان آمریکایی انفجار الخُبر در سال 1996، شامگاه پنج‌شنبه 23 ژوئیه 2020 با تاکید این‌که «دولت آمریکا اطلاعاتی مبنی بر نقش داشتن مسئولان جمهوری اسلامی در انفجار الخُبر در دست دارد» اعلام کرد که اجرای حکم صادره از سوی دادگاه علیه جمهوری اسلامی الزامی است.

جیمز موریارتی وکیل و نماینده قربانیان آمریکایی انفجار الخُبر شامگاه پنج‌شنبه گفت: « جمهوری اسلامی از نظر مالی نیز مسئول حمله الخُبر است».

موریارتی در ادامه گفت که در ارتباط با انفجار الخُبر «بیش از 440 آمریکایی جمهوری اسلامی را تحت پیگرد قضایی» قرار داده‌اند.

او همچنین افزود که « جمهوری اسلامی از طریق درآمدهای حاصل از اموال بلوکه شده‌اش در آمریکا غرامت پرداخت خواهد کرد». او همچنین تاکید کرد که «همه اموال جمهوری اسلامی در سراسر جهان تا پرداخت غرامت‌ها بلوکه خواهند شد».

این وکیل آمریکایی اشاره کرد که «صندوقی به ارزش یک میلیارد دلار از اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی تشکیل خواهد شد و سعی خواهیم کرد جمهوری اسلامی مسئولیت‌هایش در ارتباط با نقض‌های صورت گرفته در عراق را بر عهده گیرد».

غرامت 900 میلیون دلاری

شایان ذکر است پس از گذشت 24 سال از انفجار برج‌های الخُبر در پادشاهی عربی سعودی که منجر به کشته شدن 19 تن از نیروهای آمریکایی و مجروح شدن صدها تن دیگر شده دادگاهی در آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول درجه یک آن حمله تروریستی دانست و عاملان آن را اعضایی از حزب ‌الله سعودی معرفی کرد و در این رابطه قاضی دادگاه جمهوری اسلامی را به پرداخت نزدیک به 900 میلیون دلار به عنوان غرامت‌های نقدی به خانواده‌های قربانیان محکوم کرد.

بیریل هاویل قاضی دادگاه در ایالت واشینگتن آمریکا هفته گذشته عاملان انفجار، طراحان و تایید کنندگان آن را (جمهوری اسلامی و بازوهای تروریستی‌اش) را به پرداخت غرامت مالی 819,120,000 دلار به 14 خلبان و 41 تن از افراد خانواده‌هایشان که در آن روز به دلیل وقوع انفجارهای الخبر در شرق سعودی درد و رنج کشیده و از آن موقع تا به حال همچنان زجر می‌کشند، محکوم کرد.

بنا به حکم صادره از این دادگاه و با استناد به احکام صادره در پرونده‌های مشابه قبلی و ارزیابی میزان آسیب دیدگی و معلولیت به هر کدام از خلبانان ما بین 3 الی 7 میلیون دلار غرامت پرداخت می‌شود.

همچنین بنا به همان حکم به آسیب دیدگان و افراد خانواده‌های‌شان که نام‌هایشان در این پرونده آمده است با توجه به مفاد قانونی و میزان آسیب‌‌هایی که به عزیزانشان وارد شده‌ ما بین 1.25 تا 4 میلیون دلار غرامت پرداخت می‌شود.

آسیب‌های روحی و جسمانی
از سویی گلین تایلر کریستی گروهبان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا گفت: «آسیب‌های روحی و جسمانی که به خانواده‌هایمان رسیده بسیار زیاد بود اما از این حکم دادگاه استقبال می‌کنیم. پس از گذشت 20 سال و با تلاش‌های خود و وکیل‌مان می‌خواهیم جهان آن چیزی را که جمهوری اسلامی با برج‌های خبر انجام داده را به خاطر آورد».

العربیه نوشت؛ شایان ذکر است این اولین باری نیست که طبق دعاوی قضایی این‌چنینی اموالی به عنوان غرامت به قربانیان حملات مرتبط با جمهوری اسلامی پرداخت می‌شود. در سال 2018 همان قاضی طی حکمی جمهوری اسلامی را به پرداخت 104.7 میلیون دلار غرامت به 15 تن از افراد نیروهای مسلح و 24 تن از نزدیکان‌شان که در انفجار برج‌های الخبر مجروح شده‌اند محکوم کرده بود که در مجموع این مبلغ‌ها نزدیک به یک میلیارد دلار است در مقابل جمهوری اسلامی اما هیچ‌گونه واکنشی نسبت به آن دعاوی قضایی نشان نداده است.