نماینده جمهوری‌خواه: احیای «برجام» جمهوری اسلامی را اتمی و روسیه را غنی می‌کند

0
212

دارل عیسی، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا و عضو ارشد «کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان» می‌گوید توافق هسته‌ای جدید با جمهوری اسلامی حکومت این کشور را اتمی و روسیه را که قرار است در توسعه صنایع اتمی جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری کند، ثروتمند می‌کند.

سه‌شنبه 22 مارس، پس از آنکه عیسی و دیگر جمهوری‌خواهان در اواخر هفته گذشته در جلسه توجیهی غیرعلنی برای اعضای «کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان» درباره توافق هسته‌ای جدید با جمهوری اسلامی شرکت کردند، اعتراضات خود را نسبت به این توافق افزایش داده‌اند.

طی این جلسه رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور جمهوری اسلامی و برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، گزارشی درباره وضعیت فعلی مذاکرات ارائه کردند و به سوالات قانونگذاران پاسخ دادند.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوست؛ هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌هایی که در این جلسه توجیهی شرکت کردند، گفتند که توافق جدید محدودیت چندانی برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایجاد نخواهد کرد، و در عین حال تحریم‌هایی که برداشتن آنها به غنی‌تر شدن مسکو می‌انجامد را لغو خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، اینک همچنین مشخص شده است که برخلاف قانون 2015، که دولت ایالات متحده را ملزم می‌کند هرگونه توافق با جمهوری اسلامی را به تصویب کنگره برساند، دولت بایدن قصد دارد کنگره را دور بزند.

عیسی می‌گوید واضح است که دولت بایدن می‌خواهد تحریم‌هایی که روسیه را از احداث بخش‌هایی از زیرساخت‌های هسته‌ای مورد مناقشه جمهوری اسلامی بازمی‌دارد را لغو کند، و این امر را «امتیازی» به مسکو تلقی می‌کند.

به گفته عیسی: «بایدن می‌خواهد با یک تیر دو نشان بزند و کاری خارق‌العاده کند. از یک طرف به ایران کمک کند تا اتمی بشود، و از طرف دیگر به روسیه کمک کند تا با کمک به ایران ثروتمند شود. هیچ تردیدی در این امر وجود ندارد.»

این عضو ارشد «کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان» در پایان تاکید کرد: «بر خلاف آنچه که دولت بایدن درباره توافق بهتر و طولانی‌تر و قوی‌تر وعده می‌دهد، توافق جدید حتی از توافق اولیه نیز بدتر خواهد بود. این عقبگردی در قبال برنامه هسته‌ای ایران است.»