نماینده آمریکا در امور آزادی مذاهب خواستار آزادی درویشان زندانی و رفع محدودیت‌‌های نورعلی تابنده شد

0
218

ایالات متحده نسبت به تداوم حصر خانگی نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی، و حبس درویشان واکنش نشان داد.

سم براون بک، نماینده ویژه آمریکا در امور آزادی مذاهب در جهان، روز دوشنبه ۲۵ آذر با انتشار یک پیام توئیتری خواستار پایان حصر خانگی نورعلی تابنده، برخورداری او از مراقبت های پزشکی، و پایان زندان درویشان گنابادی شد.

در این پیام که متن آن در توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا نیز منتشر شده، آمده است: «ما نگران سلامتی دکتر نورعلی تابنده، رهبر [قطب] دراویش گنابادی، هستیم که ماه ها است در ایران بدون دسترسی به مراقبت های پزشکی، در حبس خانگی است. ما از ایران می خواهیم که به او اجازه خروج از منزل بدهد و همه درویشانی را که تنها به خاطر ابراز عقیده و مذهب خود بازداشت شده اند، آزاد کند.»

در روزهای گذشته اخباری از وخامت حال و احتمال فوت آقای تابنده منتشر شده بود که از سوی نزدیکان او تکذیب شد.

نور علی تابنده بیش از یک ماه پیش، که خود با محدودیت در ملاقات ها و رفت و آمد روبرو است، در اعتراض به تداوم حبس درویشان گنابادی از خوردن غذا و دارو خودداری کرد. در پی آن، جمعی از درویشان داخل و خارج زندان نیز دست به اعتصاب غذا زدند.

علیرضا روشن، یکی از مدیران وبسایت خبری مجذوبان نور، روز دوشنبه ۱۳ آبان به صدای آمریکا گفت که ۷۱ درویش گنابادی زندانی به همراه تعدادی از دراویش خارج از زندان از روز یکشنبه ۱۲ آبان در اعتراض به وضعیت موجود دراویش و در پی امتناع نورعلی تابنده سرسلسله دراویش گنابادی از خوردن غذا و دارو دست به اعتصاب غذا زده‌اند.