نماینده آمریکا: جمهوری اسلامی همه قابلیت‌های شیمیایی خود را اعلام نکرده است

0
121

نماینده آمریکا در سازمان منع استفاده سلاح‌های شیمیایی روز پنجشنبه در نشست این سازمان در شهر لاهه هلند، گفت جمهوری اسلامی همه قابلیت‌های شیمیایی خود را اعلام نکرده است.

کنت وارد گفت که جمهوری اسلامی در مورد مراکز تولید مواد بمب شیمیایی گزارش نداده است و برنامه خود برای دسترسی به مهمات شیمیایی ممنوعه را دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد، «ایالات متحده مدتها است در مورد ادامه برنامه تسلیحات شیمیایی جمهوری اسلامی، که آن را به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام نکرده است، نگرانی دارد.»

نماینده آمریکا در سازمان در ادامه گفت، آمریکا همچنین در مورد تلاش جمهوری اسلامی برای دسترسی به مواد شیمیایی مختل کننده سیستم اعصاب برای مقاصد تهاجمی، نگران است.

به گفته کنت وارد، جمهوری اسلامی انتقال تسلیحات شیمیایی خود را به لیبی در دهه ۱۹۸۰ گزارش نکرده است، حتی پس از اعلام لیبی در سال ۲۰۱۱ هم اعلام نکرده است.

وی گفت کشف بمب و خمپاره و مواد انفجاری حاوی مواد شیمیایی که منشا جمهوری اسلامی دارد ثابت می‌کند جمهوری اسلامی بطور کامل قابلیت‌های شیمیایی خود را گزارش نکرده است.

آقای وارد همچنین جمهوری اسلامی را یکی از دو کشوری توصیف کرد که با توانایی بخشیدن به رژیم بشار اسد برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی، او را از عواقب آن در حوزه های بین المللی محافظت می‌کند و همزمان برنامه های سلاح‌های تهاجمی شیمیایی خود را دنبال می کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ کنت وارد بازگرداندن هنجار در مقابله با استفاده از سلاح های شیمیایی را یک مسئولیت جمعی سازمان که ضرورت اقدام جمعی را ایجاب می‌کند، توصیف کرد.