نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا با تجارت ارزهای دیجیتال توسط جمهوری اسلامی

0
370

با نزدیک شدن پایان ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال در ایران، کارشناسان بین‌المللی هشدار داده‌اند که داد و ستد با تُجاری که از ارزهای دیجیتال توسط جمهوری اسلامی استفاده می‌شوذ، می‌تواند به طور بالقوه و ناخواسته تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را نقض کند.

بخش قابل توجهی از استخراج ارزهای دیجیتال بازار جهانی توسط جمهوری اسلامی انجام می‌شود، که درآمدهای حاصل از آن توسط جمهوری اسلامی این کشور برای دور زدن‌ تحریم‌های بین‌المللی به کار گرفته می‌شود. جمهوری اسلامی تا ماه مه امسال به تنهایی استخراج‌کننده 4.5 درصد کل ارزهای دیجیتال در جهان بود.

با این وجود، در ماه مه دولت حسن روحانی، با نظر به اینکه این فرآیند بیش از حد برق مصرف می‌کرد و باعث قطع برق در تابستان فوق‌العاده گرم و خشک می‌شد، استخراج ارزهای دیجیتال را در ایران ممنوع کرد. این ممنوعیت 22 سپتامبر به پایان می‌رسد.

العربیه به نقل از نشنال نیوز امارات متحده عربی، به گفته کارشناسان اگر 4.5 درصد استخراج ارزهای دیجیتال توسط جمهوری اسلامی انجام می‌شود، پس 4.5 درصد این احتمال وجود دارد که هرگونه تراکنش با ارزهای دیجیتال، منجر به انتقال هزینه تراکنش به یک استخراج‌کننده ارزهای دیجیتال به جمهوری اسلامی بشود، که به احتمال زیاد تحت کنترل حکومت است.

طی سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی به طور رسمی استخراج ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته و به استخراج‌گران انرژی ارزان ارائه داده و آنها را ملزم کرده تا رمز-ارزهای استخراج‌شده را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی بفروشند.

بر اساس داده های جمع‌آوری‌شده توسط «مرکز کمبریج برای امور مالی جایگزین»، چشم‌انداز برق ارزان و یارانه دولتی، استخراج‌گران به ویژه از چین را از طریق زد و بندهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به سوی این کشور جذب کرده است.به گفته «نشنال نیوز»، تا به امروز نهادهای نظارتی ایالات متحده دو شرکت ارزهای دیجیتال پرداز «بیت پی» و «بیت گو» را به دلیل نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی حدود ششصدهزار دلار جریمه کرده‌اند. هر دو شرکت، با ارائه اجازه به مشتریان ایرانی برای استفاده از خدمات خود، به نقض تحریم‌های آمریکا متهم شدند.