نقشه راه توسعه همکاری میان ایران و یونان به امضا رسید

0
184

نخست وزیر یونان روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه سیاسی، اقتصادی و تجاری وارد تهران شد.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان که از شامگاه شنبه در ایران حضور دارد، روز دوشنبه در کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی قرار گرفت.

این دو مقام پس از دیدار با یکدیگر در یک نشست خبری حضور یافتند.

جهانگیری در این نشست گفت دو طرف در زمینۀ گسترش همکاری‌های دوجانبه در همۀ زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، انرژی، پتروشیمی، حمل‌ونقل و گردشگری تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از رسانه های درون مرزی، نخست وزیر یونان روز یکشنبه (18 بهمن) در صدر هیأتی بلندپایه سیاسی، اقتصادی و تجاری از اصفهان وارد تهران شد و در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران قرار گرفت.

هیات یونانی شامل 50 نفر از جمله نیکوس کوجی یاس، وزیر امور خارجه، پایوتیس اسکورلتیس، وزیر محیط زیست و انرژی، یورگوس استاساکیس، وزیر دارایی، گردشگری و توسعه، دیمتری مرداس، معاون وزیر امور خارجه و گروهی از صاحبان صنایع و تجار یونان است.
براساس گزارش‌ها انعقاد توافقنامه‌هایی در زمینۀ ساخت و ساز مسکن، جاده و راه سازی، مواد غذایی، تولیدات کشاورزی، گردشگری، صنعت دارویی، تبادلات ارزی و بانکی و توسعۀ روابط فرهنگی بین دو کشور از جمله برنامه‌های سیپراس است.

پیشتر معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که در سفر این مقام یونانی به ایران تفاهمنامۀ انرژی امضا خواهد شد.

امیر حسین زمانی‌نیا با اشاره به این که در سفر اخیر مقامات وزارت نفت ایران به یونان تفاهمنامه‌ای میان دو کشور در زمینۀ پرداخت بدهی این کشور و شرکت هلنیک پترولیوم و همچنین خرید نفت این کشور اروپایی از ایران به دست آمد، افزود: «همزمان با سفر نخست وزیر (یونان) به تهران مذاکرات نفتی میان دو کشور نهایی می‌شود.»