نقاشی 9 هزار ساله در کوهدشت

0
196

نقوش صخره‌ای هومیان(Homian cave paintings) برروی غاری در شمال شهرستان کوهدشت و در شمال غرب استان لرستان نقش بسته‌اند.

اطلاعات دقیقی از زمان ایجاد این نقوش در دست نیست اما احتمال می‌رود مربوط به دوره‌ی پارینه سنگی باشند. این نقوش اغلب آرزوهای نقاش را به تصویر می‌کشد، وجود این نقوش نشان از دیرینگی سکونت انسان در این مناطق دارد.

نقوش صخره‌ای هومیان با نقش لنگر کشتی آغاز و سپس نقش‌هایی از میادین شکار گوزن به صورت‌های فردی و جمعی پایان می‌یابد. شمار این نقش‌ها در غار هومیان ۱۰ نقش و در دره‌ی میرملاس ۱۸ نقش است که بیشتر آنان به رنگ‌های سیاه و زرد کشیده شده‌اند.

منطقه‌ی لرستان، «عطا حسن‎پور»، کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان، در این‌باره خاطرنشان کرد: قدمت محوطه‎ای که نقوش صخره‎ای هومیان در آن قرار دارند بر اساس تاریخ‌گذاری به عمل آمده بر روی یک قطعه استخوان از کاوش پروفسور «مک بورنی» از دانشگاه کمبریج مربوط به 149 هزار سال پیش است.

وی ادامه داد: اما قدمت نقوش بین 9000 تا 2000 سال پیش است. ضمناً نقوش صخره‎ای هومیان و میرملاس درون غار نیستند و برروی چند صخره درون پناهگاه‎های صخره‎ای نقش شده‎اند.

کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان افزود: این مجموعه نقوش، پس از پیگیری‎های فراوان، حدود یکماه پیش پروژه‌ی مرمت، حفاظت و ساماندهی آنها آغاز شد و هم‌اکنون این پروژه مشترک ایرانی اروپایی در حال انجام است.

این کارشناس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان افزود: طبق آخرین بررسی‎ها، در باستان‌شناسی کوهدشت تعداد این نقوش صخره‎ای بیشتر شده است.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: محوطه‎هایی چون بَرداِسپی 1 و 2، سنگ مهرداد، ارارمیا، گالگه شهره و… در آن وجود دارد که از این حیث در دنیا جایگاه ارزنده‎ای داریم.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: متأسفانه برخی نقوش در معرض نابودی هستند که به فرهنگسازی گسترده در منطقه نیاز دارد تا با عزمی جدی در راستای نگهداری از این میراث گران‌سنگ بکوشیم.