نفت مصادره‌شده جمهوری اسلامی از سوی آمریکا به نفع قربانیان تروریسم فروخته شد

0
55

در پی اعلام وزارت دادگستری آمریکا مبنی فروش 4 محموله بنزین مصادره شده نظام جمهوری اسلامی به قیمت بیش از 40 میلیون دلار که در حال حرکت به سمت ونزوئلا در برهه پیشتر در سال جاری بودند، الیوت آبرامز نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور نظام جمهوری اسلامی و ونزوئلا تأکید کرد که درآمدهای فروش این محموله‌ها به خانواده قربانیان تروریسم پرداخت خواهد شد.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از آبرامز خاطر‌نشان کردند که این پول‌ها روانه صندوق قربانیان تروریسم دولتی خواهد شد.

به گفته او این مصادره، «پیروزی سه جانبه» به نفع منافع ملی آمریکا بود و نظام جمهوری اسلامی را از میلیون‌ها دلار محروم کرد و مانع رسیدن سوخت به رژیم مادورو گردید.

هر محموله میلون‌ها دلار زیان در بردارد

آبرامز در اظهار نظر مطبوعاتی پنجشنبه 29 اکتبر گفت: «هر محموله بنزین یا مواد پتروشیمی که مصادره یا متوقف گردد برای نظام جمهوری اسلامی، میلیون‌ها دلار زیان به بار می‌آورد.»

او با این حال احتمال داد که نظام جمهوری اسلامی به صادرات سوخت به ونزوئلا برغم مصادره شدن آن از سوی آمریکا ادامه دهد و برای این کار، مجبور به استفاده از کشتی‌های سازمان کشتیرانی این دولت خواهد شد.

آبرامز در عین حال تأکید کرد که فشارهای ناشی از تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت نظام جمهوری اسلامی و ونزوئلا نتیجه بخش بوده؛ هر چند که برخی معاملات نفتی میان این دو کشور انجام می‌گیرد زیرا بسیاری از شرکت‌های جهانی دیگر را وادار ساخت تا در این گونه معاملات حمل و نقل‌های دریایی، به دیده نگرانی و تردید بنگرند چرا که تبدیل به اقدامی سرشار از خطر و ریسک شده‌است.

آبرامز این پرسش را مطرح کرد که «این موضوع جالب توجه است که چرا کشتی‌های چینی در این معاملات حضور ندارند بلکه صرفاً نفتکش‌های ایران مشاهده می‌شوند؟» که کنایه از موفقیت سیاست فشار حداکثری است.

وزارت دادگستری در اوت گذشته دستور مصادره 1.12 میلیون بشکه بنزین جمهوری اسلامی ارسال شده برای ونزوئلا را صادر کرد که محموله 4 نفتکش بلا، بیرینگ، باندی و لونا بودند.

العربیه نوشت؛ دولت ترامپ که در سال 2018 از برجام خارج شد، استفاده از منابع غیرنظامی را به عنوان اهرم‌های فشار بر جمهوری اسلامی آغاز کرد تا مانع ایجاد هر گونه درآمد نفتی برای نظام جمهوری اسلامی گردد.