نفتالی بنت؛ انتخاب رئیسی زنگ خطری برای قدرتهای جهان است

0
223

همزمان با ملاقات مذاکره کننده ها در وین، نخست وزیر اسرائيل گفت جمهوری اسلامی «هرگز نمی بایست اجازه دسترسی به تسلیحات کشتار جمعی داشته باشد؛ سفیر هسته ای جمهوری اسلامی گفت جوانب بیش از هر زمان دیگر به انعقاد قرارداد نزدیک شده اند.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه اولین جلسهٔ کابینه دولت جدید خود را با حمله به رئیس جمهوری جدید الانتخاب جمهوری اسلامی گشود. بنت گفت انتخابی که جمهوری اسلامی کرد، «بیدارباشی» است برای قدرت های جهان، پیش از آنکه به توافق هسته ای با جمهوری اسلامی بازگردند.

روز شنبه، «ابراهیم رئیسی»، رئیس بنیانگرای قوهٔ قضائیه، با کسب ۶۲٪ آرا در یکی از کم-استقبال ترین انتخابات کشور و با رد صلاحیّت یا انصراف همهٔ رقبای اصلی به ریاست جمهوری انتخاب شد.

تایمز اسرائیل گزارش داد؛ او از سوی ایالات متحده تحریم شده و بخشی از علت این تحریم مشارکت رئیسی در اعدامهای گستردهٔ هزاران زندانی سیاسی در ۱۹۸۸، در پایان جنگ ایران و عراق است. رئیسی در این مورد بطور مشخص نظری ابراز نکرده است.

بنت گفت در جلسهٔ کابینه در اورشلیم گفت «از تمام کسانی که [ولی فقیه جمهوری اسلامی، سیدعلی] خامنه ای می توانست برگزیند، قصاب تهران را برگزید، مردی که میان ایرانی و در سراسر جهان بخاطر ریاست کمیتهٔ مرگ که هزاران ایرانی بیگناه در طول سالها اعدام کرد، به بدنامی مشهور است.»

او گفت که دولت جدید اسرائيل سیاست های دولت پیشین در مخالفت قاطع با دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات اتمی را ادامه خواهد داد.

نخست وزیر اسرائيل، در سخنانی کوتاه که به انگلیسی ایراد کرد، گفت «رژیم ظالمی که از شماری جلّاد تشکیل شده هرگز نمی بایست اجازه دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی، که به آن امکان می دهد نه هزارها، بلکه میلیون ها انسان را بکشد، داشته باشد،».